Så har stadens coronakommunikation nått ut
Nästan 190 000 unika sidvisningar på ett år för coronanyheten på helsingborg.se, en intranätsnyhet som lästs 77 000 gånger sedan i februari förra året och ett inlägg på Facebook som nådde nästan 200 000 personer. Stadens coronakommunikation ligger bakom flera rekord i olika kanaler.
Den 4 december skickade staden ut ett sms till invånarna om den allvarliga coronasituationen. Kort därefter sköt trafiken i höjden på helsingborg.se och på stadens Facebooksida.
Nått ut bra i våra kanaler
– Det är besökssiffror som vi inte ens varit i närheten av tidigare. Vi fick ett väldigt stort genomslag. Det är första gången som staden gjorde ett sms-utskick i ett sånt här läge. Detta var en del av vår coronakommunikation och vi tror och hoppas att det bidrog till att minska smittspridningen, säger webbsamordnare Martin Strandberg.
Coronanyheten på helsingborg.se publicerades den 28 februari 2020 och sedan dess har nyheten haft nästan 190 000 unika sidvisningar. Motsvarande siffra för andra nyheter brukar vara cirka 1 000 unika sidvisningar.
– Även på intranätet har intresset för coronainformationen varit stor, säger Maria Nordstrand, webbredaktör. Huvudnyheten på stadsgemensamma portalen intranätet har haft över 77 000 unika sidvisningar på ett år. Andra nyheter som går bra på intranätet brukar ha runt 1000–2000 unika sidvisningar.
En annan viktig kanal för att nå ut med stadens coronainformation är sociala medier, som Facebook och Instagram. Många av våra inlägg och kampanjer med olika budskap har fått stor räckvidd och mycket engagemang under året.
– I samband med att sms:et skickades ut gjorde vi ett inlägg på Facebook som blev 2020 års mest framgångsrika, säger Martina Röhmer kommunikationsansvarigför sociala medier. Inlägget nådde 203 500 unika personer och fick över 45 000 interaktioner, det vill säga reaktioner, kommentarer, delningar och klick.
Nya sätt att kommunicera på
Kommunikationsavdelningen på stadsledningsförvaltningen har testat olika sätt att nå ut med coronainformation. Förutom att informera via webb, intranät och sociala medier har avdelningen producerat filmer och broschyrer på olika språk. Med uppmaning om att hålla avstånd och visa hänsyn har avdelningen gjort skyltar vid badstränder, affärer, utegym och torg. Andra exempel är tröjor och knappar samt klistermärken på marken som visar hur långt två meters avstånd är.
