Satsningen på tvåfaktorsinloggning ökar stadens IT-säkerhet
Våren 2021 förstärkte Helsingborgs stad IT-säkerheten med funktionen tvåfaktorsinloggning: på våra datorer och mobiltelefoner, kallat Multi Factor Authentication (MFA). Hittills har cirka hälften av stadens anställda registrerat sig, men det är viktigt att alla kommer in i den nya lösningen.

Tvåfaktorsinloggning kan liknas vid Bank-ID. Det är ett sätt att identifiera att du är du, för att kunna skydda din identitet och i förlängningen stadens information på datorer och mobila enheter. Du använder funktionen när du loggar in på Microsofts tjänster. Syftet är att undvika att obehöriga får åtkomst till Helsingborgs IT-miljö, till exempel om någon som jobbar i staden får sitt lösenord stulet.
Tvåfaktorsinloggning är en förutsättning för att du ska kunna använda exempelvis Teams. Framöver kommer det även omfatta mejl och kalender i M365 via dator och telefon/platta.
Här hittar du hjälp
Guide för tvåfaktorsinloggning inklusive instruktionsfilmer.
Till en början kan det kännas lite krångligt med tvåfaktorsinloggning för dina konton, men efter din första inloggning kommer systemet bara att be dig bekräfta, att du är du, när du loggar in från en enhet som inte är din arbetsdator.
Har du försökt att installera tvåfaktorsinloggning tidigare och det inte har fungerat ska du kontakta supportcenter@helsingborg.se eller ringa 042-10 50 50 för att få hjälp.
Vill du få hjälp under ett live-event?
I oktober kan du få hjälp med att aktivera tvåfaktorsinloggningen genom att delta i ett live-event på Teams.
Välj mellan två olika tillfällen. Du ansluter till Teamsmötet genom att klicka på deltagarlänken för det datum du vill va med.