Några tips på hur du kan lösa problem med mejlen
Uppdatering 8 december: Efter mejlincidenten har det uppstått några följdproblem för enstaka användare. Vi har samlat de vanligaste problemen och tips på hur du på egen hand kan lösa dessa.
Här har vi samlat de vanligaste problemen och tips på hur du löser dessa.
I tisdags 5 december fick vi problem med en databas. Under onsdagen fick därför 500 medarbetare nya mejlkorgar som enklast nås genom https://owa.helsingborg.se. Mejlkorgar är tomma och saknar historik. Däremot kan medarbetarna skicka och ta emot mejl.
– I samband med att vi fick problem med stadens mejlsystem prioriterade vi att få igång detta så fort som möjligt för våra medarbetare. De andra problemen som vi har identifierat har fått komma i andra hand och de behöver vi nu hantera löpande, säger Jerker Olsson, enhetschef på digitaliseringsavdelningen.
Hur vet jag om Outlook inte fungerar?
Du kommer att märka att mejlen inte går iväg och att du är frånkopplad. Skulle så vara fallet testa https://owa.helsingborg.se
Vad händer nu?
Vi kommer att plocka tillbaka historiken, alltså innehållet i de cirka 500 mejlkorgarna. Hur lång tid det kommer att ta är oklart i dagsläget.
Bakgrund
Under perioden 23 november till 28 november finns det mejl som inte har kommit fram, då ska avsändaren ha fått meddelande om detta. Några användare har också förlorat mejl under onsdagen 29 november i samband med att vi fick igång de sista mejlkorgarna. Om du väntade på särskilt viktiga mejl under den här perioden, fundera över vilka personer och organisationer du behöver kontakta.
Har du problem med mejl och kalender?
Testa att starta om Outlook, och om inte det hjälper starta om datorn. Digitaliseringsavdelningen har en nära dialog med förvaltningarna och har en bra överblick över hur stort problemet är. Du behöver därför inte kontakta supportcenter.
Det kan vara så att mejlen på telefon och Outlook inte alltid är synkade men det kommer att rätta till sig.
Kolla mapparna Utkorgen och Skickat
Vet du att du skickat väldigt viktiga mejl från torsdag 23 november fram till tisdag 28 november kan det vara bra att kontrollera om de gått fram, alternativt skicka dem igen. Titta i mappen ”Utkorgen” om du har några mejl som inte gått iväg. Mejl du skickat hittar du i mappen ”Skickat”.
Hur ser jag när ett mejl jag fått skickades av avsändaren?
Många av de mejl som levereras under natten till onsdag ser ut att ha skickats under natten. Öppna mejlet i Outlook på datorn så ser du när mejlet egentligen skickats av avsändaren.
Har du fortsatta problem med mejlen?
Tänk på att ofta gå in i dessa viktiga system för att se om du fått någon ny information där:
Fakturor i Ekonomisystemet (medarbetare och chef)
Attestera poster i HR-systemportalen (chef)
Godkänna IT-beställningar i Serviceportalen (chef)
Meddelande i Säkra meddelande (medarbetare och chef)
Ansökningar i Reachmee om du rekryterar just nu (chef)
Arbetsskada i Stella (chef)
Håll dig uppdaterad med den senaste driftinformationen här.
Har du frågor eller funderingar kan du kontakta digitaliseringsavdelningen
Oscar Rehn i en chatt på Teams eller telefon: 072-214 06 91
Jerker Olsson i en chatt på Teams eller telefon: 070-317 81 79