Större driftstörning löst under fredagsförmiddagen

DGL
David Gustafsson Lundin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

På fredagsmorgonen upptäcktes en större driftstörning som påverkade flera av stadens IT-system, däribland mejlen. Digitaliseringsavdelningen lokaliserade och löste felet. Några problem återstod på fredagseftermiddagen.

Efter en uppgradering av stadens IT-infrastrukturmiljö upptäcktes ett fel vid 7-tiden tidigt på fredagsmorgonen. Driftstörningen påverkade bland annat mejl och ett antal interna system. Strax före klockan 8 samlades ansvariga chefer på digitaliseringsavdelningen.

– Det blev ett ärende med högsta prioritet. Vi följde vår upprättade major incident-process, vilket innebär att alla resurser frigörs, att vi plockar med alla vi kan, säger teamchef Oscar Rehn på digitaliseringsavdelningen.

Så fort driftstörningen upptäcktes aktiverades stadens centrala krisledning som omedelbart påbörjade arbetet med att inhämta information från stadens olika verksamheter för att få en lägesbild av hur systembortfallet påverkar.

– I detta fall kunde vi tidigt konstatera att ingen samhällsviktig verksamhet var kritiskt påverkad på kort sikt, säger säkerhetschef Jonas Berg.

Information uppdaterades kontinuerligt

Teknikerna arbetade på i olika spår. Digitaliseringsavdelningen kontaktade och aktiverade även en leverantör som jobbade direkt för staden. Under förmiddagen uppdaterades information på intranätet om driftstörningen minst en gång i timmen så att stadens medarbetare kunde följa hur arbetet fortskred. Oscar Rehn startade även en teamschatt med förvaltningar och bolag, så att de kunde hjälp att sprida budskapet och senare hjälpa att testa av när systemen började komma tillbaka.

Strax efter klockan 10 var felet i stort avhjälpt. En del system gick i gång direkt, andra tog lite längre tid. Det är fortsatt problem med bland annat miljöförvaltningens system Ecos och arbetas på med hög prioritet.

– Mejlen är i gång, men har en kö att hantera. Vi har inte blivit av med några mejl utan de som skickats har lagts i kö som betas av och kommer i väg efterhand, säger Oscar Rehn.

Utöver mejlproblemet har invånarnas primära kontaktväg Helsingborg kontaktcenter varit i princip opåverkade av störningen.

Har du svårt att nå mejlen via Outlook?

Testa då med din mobil eller webbmejlen på https://owa.helsingborg.se/.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.