Tillsammans skapar vi värde
I Helsingborg vill vi mycket. Det märks inte minst på vår digitala kommunikation och service. Staden har en mängd olika appar, kampanjsajter, onlineverktyg och digitala serviceytor med olika avsändare. Men hur samarbetar vi bakom alla hjärtan och emojis?

I uppdraget Digital närvaro 2.0 arbetar avdelningen för juridik och service, kommunikationsavdelningen och digitaliseringsavdelningen tillsammans. Målet är att utveckla en gemensam och inkluderande process för vår digitala kommunikation, marknadsföring och service. För att arbetet ska bli värdeskapande är samarbete över gränserna en förutsättning för att nå framgång.
– Idag är det otydligt för våra målgrupper vad vi erbjuder och vem som ligger bakom. Vi har sajter som inte uppdateras och vi har sajter som inte följer regler och rekommendationer, vilket innebär att kostnader springer iväg och att satsningar konkurrerar med varandra. I slutändan är det kunden som förlorar. Detta ska vi ändra på, säger Dick Fredholm, kommunikationsdirektör, som är ansvarig för utvecklingssatsningen att se över stadens digitala närvaro.
Ökat samarbete ger bättre förståelse
Alla samarbeten är svåra i början, innan man har lärt känna varandra. Förvaltningarna har väldigt skilda uppdrag. Vi måste våga hjälpas åt för att skapa gemensam framgång. Fast varför är det viktigt att vi jobbar mer över gränserna i stora komplicerade aktiviteter?
– Jag vill börja med att parafrasera John Donne*, säger Mathias Johansson Perttu, servicedirektör.
Ingen avdelning eller förvaltning är en ö, hel och fullständig i sig själv.
– Man kan vända på frågan istället och säga att om vi inte gör det, jobbar mer över gränserna, så suboptimerar vi vårt arbete och missar viktiga och olika perspektiv. Att inte jobba över gränserna är inte ett alternativ, säger Mathias.
Vi lär oss av varandra
Just nu utvecklar arbetsgruppen övergripande principer för stadens digitala kommunikation, marknadsföring och service. Det görs bland annat genom att säkerställa perspektiv och att förankra vägval.
– Det viktigaste i all utveckling är att utgå ifrån det värde och smidighet vi kan skapa för våra invånare. De bryr sig inte om hur vi eller andra aktörer är organiserade. Därför måste vi ha med många perspektiv och lära av varandra för att lyckas med uppdraget och våra gemensamma kundresor. Det är dessutom sjukt kul att jobba ihop, säger Martin Güll, digitaliseringsdirektör.
Samarbetet kring vår digitala närvaro utgår ifrån Helsingborgs vision och målbild samt målbilden för kommunikation, marknadsföring och service. Med gemensamma krafter skapar vi en mer konsekvent närvaro i den digitala världen. För att undvika att vi gissar i vårt arbete har samarbetet en behovsdriven och mottagarorienterad process som är datadriven och testad.