Trend- och omvärldsanalysen utvecklas med kundens fokus
När medarbetare och chefer behöver förstå förändringar i omvärlden för att nå framgång med projekt, verksamhetsutveckling och innovation blir stadens trend- och omvärldsanalys en naturlig utgångspunkt. Men hur skapar vi en analys som så många medarbetare som möjligt kan använda effektivt?
Helsingborgs stads trend- och omvärldsanalys har använts av chefer och medarbetare i många år som underlag till verksamhetsplanering och utvecklingsarbete. Samhällsanalytiker på avdelningen för strategisk samhällsutveckling på stadsledningsförvaltningen tar varje år fram ett nytt och uppdaterat innehåll för att hjälpa staden blicka framåt och staka ut en riktning. Analysen innehåller information om megatrender – stora, globala förändringar – och brännpunkter, lokala trender i Helsingborgs närområde.
Ett verktyg med allt fler användningsområden
Trend- och omvärldsanalysen har använts som underlag för verksamhetsplanering sedan 2013. Men i takt med att samhället blivit allt mer föränderligt och omvärldskoll allt viktigare för att vi ska lyckas med våra utvecklingsprojekt, innovationsinitiativ och kampanjer, så har analysen blivit ett verktyg som används till fler och fler saker – av fler och fler medarbetare.
– Det här har gjort att vi har insett att användbarheten behöver förstärkas för att nå ut till nya målgrupper. Trend- och omvärldsanalysen kan inte längre vara one-size-fits-all, säger Henrik Persson, projektledare för trend- och omvärldsanalysen på stadsledningsförvaltningen.
Kundens fokus när analysen utvecklas
För att en produkt ska bli så användbar som möjligt är kundens fokus A och O. Som tur är har trend- och omvärldsanalysen en egen referensgrupp med representanter från samtliga förvaltningar och kommunala bolag. Workshops med den här gruppen i kombination med djupintervjuer med ett antal andra medarbetare skapade snabbt ett gediget underlag.
– Det är så lätt att börja anta saker om vad målgruppen vill och vilka förutsättningar de har. Genom att prata med dem direkt kan du få ett faktabaserat underlag och du har mycket större chans att lyckas. Så gjorde vi i det här fallet, säger Malin Johnson, krångelombudsman och tjänstedesigner på stadsledningsförvaltningen.
Med hjälp av underlaget kunde arbetsgruppen ta fram en skiss på hur en helt ny sorts webbplattform för trend- och omvärldsanalysen hade kunnat se ut och fungera. Nu har kommunikationsbyrån Infab fått i uppdrag att utveckla produkten.
– Den nya webben kommer göra det möjligt för dig som användare att filtrera fram just det innehåll som du vill ha eller behöver. Du kommer kunna sålla bort artiklar som inte är relevanta för dig och hitta just de stycken som är viktiga för dina behov, säger Fredrik Ahlberg, kommunikatör på stadsledningsförvaltningen.
Arbetsgruppen kommer fortsätta att använda kundens fokus när den nya trend- och omvärldsanalysen utvecklas. Med hjälp av en prototyp ska de utforska hur väl den nya sajten fungerar innan lansering, för att kunna justera och förbättra slutprodukten.
– Det absolut viktigaste för oss är att vi har en trend- och omvärldsanalys som medarbetare och chefer får ett värde utav. Att göra omvärldsanalyser är inget ändamål i sig, det handlar om att skapa bra underlag för beslut, säger Henrik Persson.
Besök trend- och omvärldsanalysen
Redan i dess nuvarande form har Helsingborgs stad en välkänd och högt uppskattad trend- och omvärldsanalys. Besök webbplatsen idag för att få bättre omvärldskoll eller input till framtida utvecklingsinitiativ och projekt: