Utökad support på mobiltelefoner och surfplattor som levereras efter den 1 april
Har du beställt en mobiltelefon eller surfplatta nyligen? Då behöver du veta att alla mobiler och surfplattor som levereras efter den 1 april har utökad service och support från digitaliseringsavdelningen. Det gäller även äldre mobiler som används inom vård- och omsorgsförvaltningen.

– Att ge bättre support till användarna ökar säkerheten i staden, säger Anders Schrewelius på digitaliseringsavdelningen. Det är också en möjlighet för oss på digitaliseringsavdelningen att vara proaktiva genom att automatiskt installera de appar och inställningar som vi vet att verksamheterna kommer att vilja ha.
Du kan få hjälp med:
- Att starta upp din nya telefon.
- Om du tappar bort eller blir bestulen på din mobil eller surfplatta kan du få hjälp med att låsa, spåra, nollställa och radera alla data.
- Om du har glömt din PIN-kod till telefonen kan supportcenter låsa upp telefonen åt dig.
- Behöver du en app som kostar pengar så kan digitaliseringsavdelningen köpa in appen, installera den på din telefon och internfakturera verksamheten.
- Har du problem med kopplingen till exempel Teams, Outlook eller något annat av stadens centrala system? Då kan supportcenter hjälpa dig när det inte fungerar.
- Utöver den hjälp du får när du har problem och kontaktar supportcenter, det vill säga reaktiv support, så kan du också få proaktiv support. Detta märker du oftast inte av. Det innebär att digitaliseringsavdelningen försöker fånga upp om någonting verkar konstigt och kan orsaka problem.
– Tänk på att du som packar upp en ny mobiltelefon efter den 1 april behöver identifiera dig med det konto du använder i staden, säger Anders Schrewelius. Om en mobiltelefon ska användas till exempel av en grupp på en arbetsplats och inte som en personlig telefon så ordnar supportcenter ett konto att använda.