Var vaksam på lösenordsbedrägeri i sommar
Minns du att staden hade problem med att mejla till externa adresser som Hotmail, Gmail med flera under två veckors tid förra sommaren? Vi var då utsatta för en phishingattack, där bedragare försöker lura till sig inloggningsuppgifter med hjälp av falska mejl. Detta händer hela tiden men är extra vanligt i samband med semestertider. För att undvika att det händer i år igen får du information om vad du kan göra.
Digitaliseringsavdelningen ser till att stadens datorer och enheter skyddas av virusprogram. Dessutom arbetar vi med filtrering av mejl, för att kunna bromsa en pågående attack. Men den viktigaste insatsen är hur var och en av oss hanterar våra inloggningsuppgifter.
Dina inloggningsuppgifter är en värdehandling, och ska hanteras varsamt. Kommer dina inloggningsuppgifter i orätta händer kan en bedragare komma åt dina eventuellt känsliga uppgifter samt orsaka stor skada för staden.
Bedragarna blir allt skickligare och det är inte alltid så lätt att veta när det är en falsk avsändare. Om du tror, eller är osäker på, att du råkat fylla i dina inloggningsuppgifter på fel ställe ska du direkt se till att byta ditt lösenord. Det gör du enklast genom att trycka Ctrl+Alt+Del på tangentbordet och sedan välja Ändra lösenord.
Här kan du läsa mer om hur du kan skydda dina inloggningsuppgifter.
Så går en phishingattack till
Risken för nätattacker ökar i samhället och Helsingborgs stad är inget undantag. Genom att skicka så kallade phishingmejl, där bedragare ber dig att klicka på en länk och fylla i dina inloggningsuppgifter kommer de varje gång åt ett antal inloggningsuppgifter som de sedan använder för att skicka ut spam ”från insidan”. När ett stort antal spammejl skickas ut från en organisation eller ett företag svartlistas avsändaren (organisationen) av till exempel Google, Outlook/Microsoft med flera som inte längre vill ta emot våra mejl. Vi får då problem med att nå andra personer. Det var detta som hände Helsingborgs stad förra sommaren.