Vi är nominerade till Sveriges finaste kommunikationspris
Stadens kampanj för att hitta fler gode män har nominerats till Stora kommunikationspriset. Nomineringen är för kategorin Bästa påverkanskommunikation. Detta är Sveriges finaste pris till kommunikatörer och delas ut den 26 april av organisationen Sveriges kommunikatörer.

Priset som staden är nominerad till belönar: ett team som på ett framgångsrikt sätt genomfört kommunikationsinsatser som mätbart påverkat sina intressenter. Kommunikationens roll i förändringen har varit central och givit resultat.
Förutom Helsingborgs stads rekryteringskampanj för att få fler goda män är Friluftsfrämjandet Initiativ Krisvis samt All of us nominerade.
Om stadens kampanj
Helsingborgs stad har ett stort behov av fler gode män. En god man hjälper den som inte själv kan sköta sin ekonomi eller sina kontakter med myndigheter, kanske på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. För att underlätta för staden att rekrytera nya gode män genomfördes en kampanj under perioden 8 december 2022 till den 30 januari 2023. Resultatet blev lyckat – staden fick in 139 ansökningar.
– Vi lät Lena och Eva stå i centrum och berätta sin historia, säger projektledare Kerstin Artman. Lena är Evas gode man i verkliga livet. Det var förmodligen det som gjorde kampanjen så framgångsrik, den visade både hjärta, känslor och verkliga personer vilket var ett vinnande koncept. Du kanske har sett kampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena”?
Kampanjen genomfördes av överförmyndarenheten tillsammans med kommunikations- och marknadsavdelningen på stadsledningsförvaltningen.