Vi undersöker nytt sätt för att säkra välfärden

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Helsingborgs stad inleder under hösten ett banbrytande pilotprojekt för att effektivisera och förbättra dokumentationen inom socialförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen. Genom att använda AI-teknik för tal-till-text-transkribering och automatiserad sammanfattning av möten, siktar staden på att minska den administrativa bördan och skapa mer och bättre välfärd.

Socialsekreterare i Sverige står inför en hög arbetsbelastning som ofta leder till att tiden för direkt klientarbete minskar. En studie från Umeå Universitet visar att 45 procent av socialsekreterarna överväger att lämna yrket på grund av den administrativa bördan.

– Det är en av anledningarna till att vi utforskar möjligheterna med AI för att lösa dessa utmaningar och öka yrkets attraktivitet, säger Martina Barte, innovationsledare på socialförvaltningen. Samtidigt handlar det också om att hög och jämn kvalitet på själva dokumentationen så vi kan leverera en god välfärd till invånarna vi möter.

Flera fördelar med satsningen

Några exempel på förväntade positiva effekter för både invånare och verksamhet:

  • Ökad tid till socialt arbete: Minskad tid för dokumentation möjliggör mer tid för klientarbete.
  • Minskad stress och oro: Medarbetarna behöver inte oroa sig för att minnas varje detalj från samtalen.
  • Ökad rättssäkerhet: Minskad risk för missad viktig information och förbättrad dokumentationskvalitet.
  • Förbättrad interaktion med klienter: Personal kan fokusera mer på samtalet och klientens berättelse.

Pilotprojektet kommer att genomföras under hösten 2024 med 20 handläggare från både arbetsmarknadsförvaltningen och socialtjänsten. Handläggarna kommer att testa tekniken på minst tre samtal per vecka och reflektera över kvaliteten på samtal och dokumentation. Insikterna från pilotprojektet kommer att summeras i slutet på året för att fatta beslut om framtida drift och utveckling.

– Med denna pilot visar vi att Helsingborgs stad fortsätter vara modiga när det gäller att implementera innovativa lösningar för att förbättra kommunens tjänster. Genom att utforska och använda AI-teknik strävar staden efter att skapa en mer effektiv och rättssäker socialtjänst, vilket gynnar både medarbetare och invånare, säger Isabella Seiger, innovationsledare på arbetsmarknadsförvaltningen.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.