Säker digital arbetsplats
Cybersäkerhet är en viktig del i stadens utveckling av en framtidsorienterad och smidig digital arbetsplats och IT-miljö. Övergången till Microsoft 365 är viktig sett till den verklighet och de hot vi som kommun har att förhålla oss till idag. Ytterst handlar det om att skydda stadens och invånarnas data. Alla som är anställda i Helsingborgs stad behöver kunna identifiera sig via tvåfaktorsinloggning (MFA) för att öka säkerheten ytterligare.

Tvåfaktorsinloggning (MFA) ökar säkerheten på ditt konto
För att bättre kunna skydda informationen i våra datorer och mobila enheter från dataintrång, har vi i staden infört tvåfaktorsinloggning som används när du loggar in i Microsoft 365-tjänster. Skulle någon stjäla ditt lösenord kan de inte logga in eftersom du inte godkänner en sådan inloggning i “Microsoft Authenticator”-appen. Genom att införa tvåfaktorsinloggning minskar vi risken för cyberattacker och på så sätt blir hela stadens IT-miljö enormt mycket säkrare.
Tvåfaktorsinloggning innebär att en andra enhet aktiveras när du loggar in i ett system. Förutom att ange användarnamn och lösenord behöver du också identifiera dig med hjälp av denna andra enhet, ofta en mobiltelefon. Det betyder att ingen annan kan använda ditt inlogg till Teams utan ditt godkännande.
Ladda ner guide: Så registrerar du tvåfaktorsinloggning (MFA)
Videoguide: Registrera tvåfaktorsinloggning (MFA) med mobiltelefon