Hållfasta & stabila konstruktioner åk 4-6
Konstruktioner i vår vardag, som hus, broar, bilar, cyklar, bord och stolar, utsätts för olika krafter. Därför måste de vara hållfasta för att fungera bra. Genom att undersöka hur dessa vanliga konstruktioner är uppbyggda, får eleverna insikt i vilka krafter som påverkar dem. De lär sig också hur olika konstruktionselement är utformade för att motstå dessa krafter.
Undervisningen i årskurserna 4–6 är inriktad mot hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda. Det kan till exempel vara skal, armering och fackverk, som används i många konstruktioner. Även innehållet material som används i hållfasta och stabila konstruktioner ska behandlas. Progressionen ligger i att undervisningen i de tidigare årskurserna utgår från material för eget konstruktionsarbete, för att i årskurserna 4–6 i stället fokusera på några vanliga
konstruktioner i samhället. Det kan vara broar, hus eller plasthinkar och vad det är
som gör dem hållfasta och stabila samt vilka material som används i dessa.