Mekanismer åk 4-6
Genom att undersöka tekniska lösningar där mekanismer används får eleverna kunskaper om hur mekanismerna fungerar samt hur de är sammankopplade för att överföra och förstärka krafter.
Vittra Landborgen åk 5, valde att ämnesintegrera SO-ämnet med Teknikämnet och resultatet blev ett spännande projekt med fokus på Medeltiden och 5 enkla maskiner. Bildspelet (ovan) visar ett urval av det som skapades under projektet, allt från tortyrredskap till livsnödvändiga redskap: tumskruv, brunn, Arkimedes skruv, yxa, hjul med mera.
Tips på arbetsområden från Skolverket:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/glasogonbagar-teknik-i-arskurs-4-6
Här får du ytterligare några tips på vad man kan göra när man arbetar med området Mekanismer:
- Hungrig krokodil – gör en tuggande mekanikkrokodil (instruktionsfilm)
- Slickande katt – gör en slickande mekanikkatt (instruktionsfilm)
- Snurrig kanin – gör en snurrig mekanikkanin (instruktionsfilm)