Sinnena
Aktiviteter som handlar om våra olika sinnen.
Synen
Välj en plats. Försök att samla in de färger som finns runt omkring dig. Samla gärna dessa på ett sandpapper eller papper genom att t.ex. dra mossan på pappret/sandpappret. Hur många olika färger finns vid din plats?
Med ögonen kan du se jättestora saker. Se dig omkring, vad ser du för stora saker just nu? Du kan också se pyttesmå saker, vilka? Titta noga och nära.
Hörsel
Lyssna på ljuden du hör omkring dig när du sitter på din plats. Nära – långt ifrån?
Skapa ljud i en filmburk, andra grupper ska gissa vad du har skapat för ljud. Skapa många olika ljud i filmburkar och spela ljudmemory med hjälp utav filmburkarna.
Smaken
Det finns mycket att smaka på i naturen. Särskilt på hösten då det finns bär och svamp. Man kan också smaka på björklöv och granbarr. Maskrosblad kan man använda som sallad. Du kan även tugga på en klöverblomma, hur smakar den? Äter djuren i naturen samma saker som du? Skriv och berätta om vad du tror olika djur gillar.
Känsel
Känn på olika saker omkring dig när du sitter på din plats. Hur känns vinden? Blunda och lägg kinden mot ett blad. Hur känns bladet – hårt, mjukt, strävt? Leta upp en trädstam, hur känns den? Känn på trädet med kinden, foten, armen, munnen och fingertopparna. Med vilken kroppsdel känner du bäst?
Låt eleverna beskriva naturföremål genom att bara känna på det. Eleverna har händerna bakom ryggen och du som lärare lägger ett naturföremål i händerna. Eleven ska beskriva föremålet med hjälp av sin känsel och sedan försöka gissa vad det är för föremål.
Lukten
Dra in djupa andetag genom näsan. Vilka dofter? Leta reda på ett antal saker i naturen t.ex granbarr, mossa och lukta på dom. Beskriv hur de olika sakerna luktar. Luktar de gott eller illa?
Varje elev får var sin kåsa och i den ska de skapa en doftdrink. Var och en går runt och upptäcker dofter på platsen och lägger dessa dofter i kåsan. När drinken är färdigblandad minglar eleverna runt och bjuder på sin doftdrink. Man kan få gissa vad det är som luktar eller så hjälps man åt att namnge de arter man hittat.
Material till övningarna ovan som till exempel sandpapper, papper och kåsor finns på naturskolan.