Teknik
Tidslinje
Häng upp ett rep mellan två träd som en tidslinje. Dela in eleverna i olika grupper som gör detta var för sig, efteråt kan man ha en gemensam samling. Ge eleverna varsin bild med en lapp på ett föremål, samt en klädnypa. Låt dom hänga upp lapparna i rätt ordning på tidslinjen.
Bygg ett torn
Bygg ett så högt och stabilt torn som möjligt av det material som ni hittar på platsen. Man ska kunna lägga en kotte eller något annat i samma storlek högst upp i tornet. Ni har ca 15 minuter på er.
- Tornet ska bara byggas av naturmaterial.
- Ingen del får grävas ned.
- Basen får vara max 50X50 cm.
- Tornet får inte luta mot något fast föremål.
- Allemansrätten ska följas.
När tornen är färdiga ska varje grupp först försöka lista ut hur högt tornet är, därefter mäter vi med måttband.
Nästa uppgift är att skapa något som flyttar kotten från marken upp i tornet, ni får alltså inte ta med händerna och bara lyfta upp kotten.
Fundera på:
- Hur bygger man för att få ett så stadigt torn som möjligt?
- Hur kan man prova stabiliteten?
- Hur gör man för att tornet ska bli så högt som möjligt?
- Finns det några speciella tekniker för att få ett så stadigt torn som möjligt? (t.ex. fackverk)
- Om man fick använda snören och dylikt var skulle man fästa dem någonstans? Prova!
Den svävande stenen
Bygg en konstruktion, med enbart naturmaterial, där en sten ska kunna hänga fritt under en gren. Stenen ska vara stor som en knytnäve.
Tillverka ett sittunderlag
Låt eleverna vara kreativa och skapa ett eget sittunderlag att använda under vistelsen. Ett sittunderlag kan du göra med hjälp av olika naturmaterial. Vill du ha ett lite tjockare sittunderlag är det viktigt att du använder dig av lager-på-lager metoden. Plocka i så fall först lite grövre grenar därefter lägger du på tunnare och tunnare grenar och högst upp granris, torra löv eller torrt gräs.