På vetenskaplig grund

I Helsingborgs stads skolor bedriver vi forsknings- och utvecklingsarbete tillsammans med verksamheten och i samverkan med lärosäten. Här hittar du aktuella publikationer och tidigare genomförda studier.

Enligt Skollagen ska utbildningen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det innebär att verksamheten planeras utifrån relevanta forskningsresultat och utvecklas med hjälp av vetenskapliga metoder.,

Aktuella publikationer

Jag får syn på mig själv – Blickspårning i matematikundervisning (pdf) Patrik Hernwall och Robert Ramberg, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet, Arij Abdul Rahman, Elinebergsskolan, Nour Edriss, Brunnsparksskolan, Maria Michelsen, Raus Planterings skola, och Sofie Persson, Rydebäcksskolan, 2024.

Rapportens övergripande frågeställning: Vilka pedagogiska/didaktiska möjligheter till lärares kritiska reflektion erbjuder dokumentation och visualisering av elevers ögonrörelser? Frågeställningen är medvetet öppen och har därför inte något absolut svar. Studien är med andra ord utforskande med en strävan efter att uppmärksamma de kvaliteter som uppstår genom en medvetandegjord reflektion av pedagogisk verksamhet, med utgångspunkt i visualisering av elevers ögonrörelser.

Försök till transspråkande undervisning – tre typpraktiker (pdf) Jaana Nehez, Annika Karlsson, Petra Svensson Källberg, 2023.

Den här studien baserar sig på två olika utvecklingsprojekt som strävade efter att förbättra flerspråkiga elevers möjligheter att använda alla tillgängliga språkliga resurser i undervisningen för att stärka elevernas lärande samt öka lärarnas kunskaper i transspråkande undervisning. Studien nyanserar både vad transspråkande undervisningspraktiker kan innefatta och hur variationer mellan praktiker uppstår. Variationerna kan tyckas vara små nyansskillnader men får stor inverkan på elevers lärande.

Evaluation of a Deliberate Practice and Growth Mindset Intervention on Mathematics in 7th-grade Students Andreia Balan & Douglas Sjöwall, 2022.

Motivation är avgörande för att nå resultat och kämpa vidare. Den särskilda sortens motivation grit är det många inom skola som vill lära sig att utveckla och förstå sig på. Andreia Balan och Helsingborgs stads skolor har varit med och genomfört en studie där 130 elever i sjunde klass fick lära sig mer om grit genom medveten övning. Studien jämförde synsätt, prestationer och beteende hos eleverna och visar på en viss beteendeförändring hos eleverna.

JH
Josefine Hultén

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.