Digitala lås
Helsingborgs stad har beslutat att införa nyckelfri hemvård för att kunna ge en bättre, effektivare och säkrare hemvård.
Det här är ett omfattande projekt som gäller alla hemvårdskunder. Installation av digitala lås kommer att bli en del av vardagen när alla rutiner är på plats. Så här i uppstarten av den nya rutinen så installeras låsen hos våra kunder per hemvårdsområde. Nya kunder inom dessa får installation när de fått beslut om hemvårdsinsats.
Vad ska projektet leda till?
Våra medarbetare inom hemvården behöver få mer tid för vård, omsorg och stöd till de helsingborgare som har insatser från oss. Genom att installera digitala lås flyttas tiden och energin medarbetarna idag lägger på att hantera fysiska nycklar till vård omsorg och stöd.
Den administration som idag finns kring hantering av nycklar är omfattande. Genom att underlätta med ett digitalt system blir administrationen mindre samtidigt som hemvårdspersonalens arbete blir effektivare. Fler helsingborgare kommer därmed att få hjälp i rätt tid.
Mål med projektet
- Ökad effektivitet och flexibilitet för vård- och omsorgspersonal att ta sig in i kundens bostad.
- Ökad kvalitet för kunderna
- Minskad administration kring behörigheter och nyckelhantering.
- Positiva arbetsmiljömässiga och ekonomiska effekter för medarbetare och verksamhet.
- Positiva miljömässiga effekter i form av minskad körtid.
- Ökad möjlighet till uppföljning vid incidenter då loggning av utförda aktiviteter sker i passagesystemet.
Bakgrund
Målet är att så många som möjligt ska få sina behov av vård- och omsorgsinsatser tillgodosedda i den ordinära bostaden, det vill säga i sitt hem. För att nå det behöver staden bli effektivare i hur vi hanterar vård- och omsorgsinsatser i den ordinära boendemiljön. En del av det handlar om att installera en effektiv och smart lösning för passage av dörrar till våra hemvårdskunder.
Med digitala lås behövs ingen nyckelknippa. Med rätt behörighet får hemvårdspersonalen möjlighet att besöka de kunder de har på sitt arbetskort. Behörigheterna styrs av att flera system samverkar och kan då enkelt ändras och uppdateras så att rätt person ska kunna gå i rätt dörr vid rätt tillfälle. Genom att behörigheterna sker automatiskt utifrån insatsbehov och arbetsschema får vi en hög säkerhet, stor flexibilitet och full frihet.
Det digitala passagesystemet ger också möjlighet att logga passagehistorik för att se vem och när någon har passerat genom de olika dörrarna.
Organisation
Projektledare och Systemförvaltare är Michelle Karlsson Friberg.
Projektägare är Peter Morell (Verksamhetschef)
Preliminär Planering
Processer
Process Digitala lås – För ny kund.
Process Digitala lås – För kund som endast har trygghetslarm som insats.