Att avsluta din anställning
En uppsägning ska alltid vara skriftlig, oavsett om den kommer från den anställdas eller från chefens sida. Här kan du läsa om olika typer av avslut av anställning.
Avslut från medarbetarens sida
Du har rätt att säga upp din egen anställning utan att ange någon särskild anledning. För att avsluta din anställning måste du lämna in en skriftlig uppsägning till arbetsgivaren. Det gör du genom att fylla i blanketten för uppsägning och lämna den till din chef.
Öppna blankett – Uppsägning av anställning
Information om avslut och uppsägningstider vid olika anställningsformer:
Avslut från arbetsgivarens (chefens) sida
Information om avslut och uppsägningstider vid olika anställningsformer när det är arbetsgivaren (din chef) som vill avsluta din anställning:
Övriga avslut
Att tänka på i Microsoft 365 vid avslutad anställning
När du avslutar din anställning i Helsingborgs stad sägs din Microsoft 365-licens upp. Då kan du inte längre komma åt informationen i dina Microsoft 365-verktyg som till exempel Teams, OneDrive och OneNote. Här finns information om vad du behöver se innan tjänsten avslutas, för att viktig information inte ska gå förlorad.
Företrädesrätt till ny anställning
Du som tidigare varit anställd kan under vissa förutsättningar få företrädesrätt till ny anställning. Företrädesrätten gäller inte till arbeten där det finns medarbetare som behöver omplaceras, förflyttas eller tas i anspråk för att erbjudas till deltidsanställd medarbetare som begärt höjd sysselsättningsgrad.