Löneutbetalning, e-lönespecifikation och bankkonto

Här hittar du sådant som kan vara bra att veta om utbetalning av din lön, till exempel hur du anmäler vilket konto du vill ha din lön på, när lönen kommer och var du hittar din lönespecifikation.

Anmäla eller byta konto för löneutbetalning

Om du är nyanställd eller har bytt bank ska du anmäla ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister så att lönen kan sättas in på ditt konto. Lönen kan endast sättas in på svenskt bankkonto. Har du inte anmält konto ställs lönen ut via avi till din adress i Sverige.

Lönespecifikation

Som medarbetare i Helsingborgs stad får du din lönespecifikation digitalt, så kallad e-lönespecifikation.

Se din e-lönespecifikation. För att kunna logga in och se din lönespecifikation behöver du en e-legitimation, till exempel BankID eller Mobilt BankID. Om du behöver hjälp med att skaffa e-legitimation ska du kontakta din bank.

Du som har internetbank via Swedbank eller Nordea kan få din e-lönespecifikation där genom att anmäla det i respektive internetbank.

Fördelar med e-lönespecifikation:

  • Du får lönespecifikationen minst en dag tidigare än förr.
  • Din e-lönespecifikation är tillgänglig via internet var du än är.
  • E-lönespecifikationen sparas automatiskt i 18 månader.
  • Du är med och bidrar till att minska pappersförbrukning och transporter

Om du fått utbetalt för mycket eller för lite i lön

Du ansvarar för att kontrollera att den lön som du har fått utbetald stämmer. Om den är för hög eller för låg ska du kontakta din chef som skickar in ett rättningsunderlag till HR-servicecenter som korrigerar lönen.

Preliminärlön

I Helsingborgs stad har vi preliminärlön. Det betyder att lön och andra avlöningsförmåner beräknas preliminärt och eventuell frånvaro eller annat som påverkar lönen under perioden kan ibland korrigeras vid en senare löneutbetalning (vanligtvis nästa lön). För att korrigeringen ska ske i rätt tid är det viktigt att du som medarbetare registrerar och din chef attesterar frånvaro så snart som möjligt.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.