Chattbot Sam får förstärkning av mänskliga kollegor
Den 17-28 januari kan du vara med och testa en ny funktion hos stadens interna chattbot, Sam. Den nya funktionaliteten gör det möjligt för dig som användare att fortsätta din konversation med en mänsklig HR-support om chattboten inte kan hjälpa dig med din fråga.
– Tanken är dels att testa hur funktionaliteten i sig fungerar i övergången mellan chattbot och människa men också att se om vi kan få till en bättre användarupplevelse och kunna ge en bättre HR-support genom chattboten, säger Alexander Perntz, utvecklingsstrateg på HR-avdelningen och projektledare för HR-delen av Sam.
Då kan du chatta med HR-supporten
Den mänskliga chattfunktionen kommer att vara tillgänglig för testning måndag till fredag 11.00-15.00 (med lunchstängt mellan 12.00-13.00) den 17-28 januari. Därefter kommer testet att utvärderas och chattboten kan förfinas för eventuella ytterligare testomgångar.
Under testperioden kan du som användare bli erbjuden att vidarekopplas till en mänsklig HR-support om du ber om det eller om Sam inte kan svara på din HR-fråga. Då kan du välja att föra över chattandet från Sam till en HR-kollega som kan hjälpa dig.
Samarbete med skol- och fritidsförvaltningen
Testet genomförs tillsammans med medarbetarna på skol- och fritidsförvaltningens HR-support.
– Vi ser fram emot att testa denna bemanning och tycker det ska bli spännande att få se vilken typ av frågor som kommer in. Om allt går bra så är det ett effektivt verktyg att kunna jobba med för att stötta chefer och medarbetare i frågor som rör HR, menar Lin Höglund, teamchef för HR-samordning på skol- och fritidsförvaltningen.
– In och testa, prata med Sam och se om du kan hitta saker den inte kan svara på men som en människa kan!, uppmanar Alexander Perntz.
Om chattbot Sam
Stadens interna chattbot kan hjälpa dig med svar på enklare frågor inom HR. Exempel på områden som Sam kan hjälpa dig med är semester, arbetsmiljö, lön och HR-system. Du hittar chattboten på intranätet.