Chattbot Sam tar påskledigt och går tillbaka till skolbänken
Idag plockas stadens interna chattbot Sam ned från intranätet. Anledningen är byte av leverantör och Sam väntas återkomma till intranätet igen efter påsk, den 6 april.
Arbetet med att få den nya och (i alla fall så småningom) klokare Sam på plats pågår just nu för fullt. Under påskhelgen är det tillbaka till skolbänken igen för Sam där chattboten bland annat ska tränas om inom allt den tidigare kunnat om HR.
– Man kan säga att Sam kommer vara ny på jobbet ännu en gång, säger Alexander Perntz, projektledare för HR-delen av Sam. Just nu är vi är inne i en intensiv upplärningsperiod och när Sam är tillbaka på intranätet igen så kommer vi fortsätta att förfina träffsäkerheten och förbättra Sams konversationsförmåga allt eftersom medarbetarna chattar med den. Ju fler frågor Sam får, desto bättre kommer svaren att bli.
Nytt utseende och nya möjligheter
I samband med uppdateringen får Sam också ett nytt utseende. På sikt ger leverantörsbytet även möjligheter till flera nya funktioner som kommer att underlätta för dig som medarbetare att få rätt och relevant svar på dina frågor och kanske också ytterligare hjälp.
Svarar på generella frågor om HR
Sam lanserades i april 2019 och kunde till en början endast svara på IT-relaterade frågor. I januari 2020 uppgraderades Sam till att även kunna besvara frågor inom HR.
När Sam nu återvänder till intranätet igen den 6 april kommer den till en början inte längre att kunna besvara frågor om IT men fortfarande svara på vanligt förekommande och enklare frågor inom HR. Dygnet runt, året om.