Han är Årets samhällsinnovatör 2019
Miljövetarstudenten Ayman Fares tog på onsdagskvällen emot utmärkelsen Årets samhällsinnovatör på Universum awards i Stockholm. Det är femte året i rad som Helsingborgs stad delar ut det prestigefyllda priset till en student med en nytänkande idé som kan göra skillnad för helsingborgarna.

Aymans idé är lika enkel som den är genial. Med ett vibrerande armband vill han göra det lättare för personer med hörselnedsättning att veta när det till exempel ringer på dörren eller när larmet går.
– Idén bottnar i att skapa inkludering och trygghet. Exakt hur det kommer att ta sig uttryck återstår att se, det ska bli mycket spännande, säger Ayman.
Stadens motivering löd:
Med ett brinnande intresse för välfärdsteknik vill årets samhällsinnovatör bidra till inkludering, tillgänglighet och trygghet för medborgare med funktionsvariation. En stark koppling till den gemensamma staden i vår vision Helsingborg 2035.
I priset ingår 100 avlönade timmar som ung rådgivare i staden och dessa kommer Ayman att spendera på avdelningen för digitalisering och välfärdsteknik på vård och omsorgsförvaltningen.
– Staden har verkligen lockat mig, det finns en framtidstro och optimism som är unik. Därför är jag mycket ödmjukt inställd inför arbetet och ser verkligen fram emot min första arbetsdag, säger Ayman. Jag vet att jag kommer vara omgiven av tjänstemän med bred kompetens på avdelningen för digitalisering och välfärdsteknik. Det blir också lärorikt för mig samtidigt som vi ska arbeta för en trygg framtid för helsingborgarna.
Om Universum Awards
Universum är ett av Nordens främsta konsultföretag inom employer branding. Företaget är också känt för sina rankningar av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland studenter inom ekonomi, teknik, data/IT, med flera, under namnet FöretagsBarometern. Universum Awards är ett årligt event där representanter från olika verksamheter möts för att diskutera årets mest aktuella ämnen inom employer branding och för att uppmärksamma framgångar. Resultaten från FöretagsBarometern och de senaste trenderna bland Sveriges studenter presenteras.
Om employer branding
Employer branding handlar om hur en organisation bygger sitt arbetsgivarvarumärke gentemot potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare.
Har du frågor?
Hör av dig till @martinatapper, kommunikatör & arbetsgivarvarumärkesansvarig i staden