Nu blir arbetsskadeanmälan helt digital
Arbetsskadeanmälningar i HR-systemet Arbetsskada och tillbud (Stella) kan numera skickas till Försäkringskassan digitalt direkt i systemet. Det innebär att din chef inte längre behöver skriva ut anmälan och skicka den per post.
Ändringen gör att processen för att anmäla en arbetsskada blir enklare. Tidigare behövde anmälan skrivas ut på papper för att signeras av dig, din chef och arbetsmiljöombud/skyddsombud och skickas till Försäkringskassan per post.
Nu anger du som anmäler arbetsskadan och/eller din chef istället vilka som deltagit i anmälan (arbetstagare, arbetsgivare och skyddsombud) direkt i systemet. När anmälan är gjord kan chefen skicka anmälan till Försäkringskassan genom att klicka på en knapp.
Tänk på! Se till att involvera din chef och arbetsplatsens arbetsmiljöombud i din anmälan.
Ändringen innebär också mindre förändringar i utseendet och nya listval när du ska anmäla din arbetsskada. Listvalen är framtagna i samarbete med Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket och baseras på vilken information om skadan som Försäkringskassan behöver få in.
Om du är osäker på hur du ska gå till väga finns en manual med steg för steg-anvisningar inne i systemet.