Ny servicenivåöverenskommelse inom lönerelaterade frågor

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

SLA 1.0 kallas den nya servicenivåöverenskommelsen mellan HR-servicecenter och de samverkande kommunerna. Dokumentet visar vad HR-servicecenter, samverkande kommuner och du som chef eller chefsstöd ansvarar för inom området lönerelaterade tjänster.

Syftet med att införa en servicenivåöverenskommelse är att förtydliga vem som gör vad och vilka förväntningar vi har i leverans till och från HR-servicecenter. Målet är att förbättra kvaliteten, att effektivisera arbetet och att skapa ett enhetligt arbetssätt inom lönerelaterade frågor.

SLA 1.0 är den första versionen av överenskommelsen och gäller från och med 1 juni 2019. Under hösten kommer dokumentet att revideras och kompletteras.

Här kan du läsa SLA 1.0 i sin helhet.

Så påverkar det dig som chef eller chefsstöd

SLA 1.0 gäller för alla sex samverkande kommuner och vem som gör vad inom respektive kommun skiljer sig åt. I ditt uppdrag som chef eller chefsstöd följer du stadens rutiner som du hittar här på HR-sidan och i manualerna för självservice P och Medvind i HR-systemportalen. Det viktiga är att utföra uppdraget utifrån stadens ansvar och i rätt tid.

Bakgrund – om HR-servicecenter

2014 slöts ett samverkansavtal mellan kommunerna Båstad, Helsingborg, Höganäs, Svalöv, Åstorp och Ängelholm. Avtalet gäller samverkan kring löne- och pensionsadministration i ett gemensamt löne- och pensionscenter för kommunerna inom Familjen Helsingborg, HR-servicecenter.

I samverkansmodellen ingår ett ägarråd och ett operativt råd. Ägarrådet hanterar bland annat utvecklingsfrågor och består av HR-cheferna i de sex samverkande kommunerna och chef från HR-servicecenter med Helsingborgs HR-direktör som ordförande. I Operativa rådet ingår medarbetare från HR-servicecenter och respektive kommun. Uppdraget består bland annat av att ur ett operativt perspektiv arbeta för att utveckla gemensamma rutiner.

I dagsläget levererar HR-servicecenter drygt 25 000 lönespecifikationer per månad till ett belopp om cirka 340 miljoner kronor. Supporten är bemannad varje vardag och hanterar cirka 3 000 samtal i månaden från medarbetare, chefer, specialister och myndigheter med flera.

Kontakt

Om du har några frågor gällande SLA 1.0 kan du kontakta HR-avdelningen via mejl till hravdelningen@helsingborg.se

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.