Sam och Sally stängs ner för att återuppstå i ny skepnad och med nya kunskaper
Från och med årsskiftet kommer stadens chattbotar, den interna HR-chattboten Sam och den externa chattboten Sally, att stängas ner. Samtidigt pågår ett internt arbete med att utveckla en ny plattform som möjliggör ett ännu smartare stöd från våra digitala supportmedarbetare i framtiden.
Samarbete för nya, spännande lösningar
Stadens avtal med leverantören av chattbotarna löper ut vid årsskiftet och kommer inte att förnyas. Istället jobbar HR-avdelningen just nu tillsammans med digitaliseringsavdelningen för att utveckla en egen, lokal chattbot med hjälp av avancerad ChatGPT-teknik.
– Den nya chattboten hoppas vi inte bara ska kunna hantera samma frågor som Sam kunde, utan också ha ännu mer kunskaper och språkfärdigheter som kan underlätta när man chattar med den, säger Alexander Perntz, utvecklingsstrateg på HR-avdelningen. Vår förhoppning är att vi redan till våren ska ha en chattbot som är redo att användas internt, även om vi idag inte kan ge en exakt tidpunkt.
Om Sam och Sally
Sally och Sam är två chattbotar, det vill säga digitala ”medarbetare” som har tränats i att kunna svara på skriftliga frågor via chatt. Sally håller till på helsingborg.se och svarar på frågor från stadens invånare. Sam är tillgänglig via intranätet och kan svara på enklare frågor om HR från stadens medarbetare och chefer.
Sedan Sally lanserades 2018 och Sam 2020 har de tillsammans svarat på över 30 000 frågor. Sally svarar på frågor som stadens invånare haft om bland annat vuxenutbildning, förskola/skola eller busskort och Sam på frågor som stadens medarbetare och chefer haft kring bland annat lön, semester, friskvård, arbetstid, arbetsmiljö eller sjukdom.