Beställa och avbeställa IT-utrustning

Digitaliseringsavdelningen ser till att inköp och distribution av IT-utrustning och programvara sker på ett säkert och kostnadseffektivt sätt. Vi ser också till att utrustning som inte längre används töms och kasseras eller återanvänds.

Beställa it-utrustning

Via vår självbetjäningsportal Serviceportalen kan du själv beställa den utrustning du behöver. Beställningen godkänns antingen av din chef eller av en utsedd godkännare, innan den skickas till digitaliseringsavdelningen.

Som kommun lyder vi under lagen om offentlig upphandling. Det innebär att vi enligt lag måste handla inom upphandlade avtal. Läs mer om upphandling på Inköpssidan.

Inför varje ny upphandling görs en inventering av vilka behov de flesta medarbetare har när det gäller olika produkter. De produkter som vi väljer att ha i sortimentet behöver ha tillräckligt hög kvalitet för att dels vara stabila och säkra för stadens IT-miljö, dels för att hålla länge. De ska också ha ett bra pris.

Genom att vi väljer ut ett begränsat antal produkter i vårt sortiment kan leverantören även ha rätt produkter i lager, vilket gör att du som beställer kan få din produkt snabbare.

Avbeställa it-utrustning

Har du utrustning som du inte längre använder? För att din gamla utrustning inte ska fortsätta kosta pengar för dig eller din enhet måste du avbeställa den. Du avbeställer i Serviceportalen.Guide och tips finns instruktioner för hur du avbeställer IT-utrustning.

Efter att utrustningen är uppsagd och avhämtad kommer faktureringen upphöra och utrustningen försvinner från inventarielistan.

För dig som har nyare utrustning som du inte längre har användning av rekommenderar vi att du hittar en ny användare i din verksamhet som kan ta över utrustningen. Om du ändå beslutar dig för att avbeställa utrustningen så kommer den i första hand att återanvändas av Digitaliseringsavdelningen och i andra hand återvinnas.

Utrustning som kan sägas upp via Serviceportalen:

  • Datorer, stationära och bärbara inklusive chromebooks
  • Surfplattor
  • Bildskärmar
  • Skrivare
  • Mobiltelefoner
  • Fast telefon
  • Kopiatorer (MFP-multifunktionsskrivare)
  • Telefoniabonnemang: fasta och mobila abonnemang.

När du genomfört avbeställningen blir du kontaktad av vår logistikpartner som hämtar utrustningen. Om du avbeställt kopiatorer (MFP-multifunktionsskrivare) blir du istället kontaktad av ett transportföretag som hämtar utrustningen.

Om du avbeställt telefoniabonnemang får du ett bekräftelsemejl när ärendet är avslutat. Du kan då slänga sim-kortet.

Avbeställning av mjukvara och program

Mejla direkt till Digitaliseringsavdelningens supportcenter: supportcenter@helsingborg.se