Använda e-tjänster

Det är viktigt att verksamheterna tar reda på och får synpunkter på hur en e-tjänst fungerar för att kunna förbättra och utveckla e-tjänsten.

Digitaliseringsavdelningen tipsar om vad du behöver tänka på

  • Avsätt tid för att testa den nya e-tjänsten och återkoppla resultatet.
  • Fundera kring målgruppen, vem som ska använda e-tjänsten så den utformas rätt.
  • Vilka sidor och fält (frågor behöver finnas med? Finns det fält/frågor som ska visas eller inte visas beroende på hur användaren svarar?
  • Koppla gärna e-legitimation till e-tjänsten. Då kan du återkoppla till användaren via ”Min sida”. Användaren kan komplettera sitt ärende, ta del av bilagor och beslut. Och handläggare och användare kan kommunicera säkert via Direkt-meddelanden. Personuppgifter kan hämtas automatiskt från skatteverkets tjänst Navet. Dessutom kan ansökningar signeras.
  •  Fundera kring vilka som kommer handlägga inkomna ärenden via e-tjänsten. Och om det kommer ändra ert sätt att arbeta.
MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.