Använda e-tjänster
Det är viktigt att verksamheterna tar reda på och får synpunkter på hur en e-tjänst fungerar för att kunna förbättra och utveckla e-tjänsten.
Digitaliseringsavdelningen tipsar om vad du behöver tänka på
- Avsätt tid för att testa den nya e-tjänsten och återkoppla resultatet.
- Fundera kring målgruppen, vem som ska använda e-tjänsten så den utformas rätt.
- Vilka sidor och fält (frågor behöver finnas med? Finns det fält/frågor som ska visas eller inte visas beroende på hur användaren svarar?
- Koppla gärna e-legitimation till e-tjänsten. Då kan du återkoppla till användaren via ”Min sida”. Användaren kan komplettera sitt ärende, ta del av bilagor och beslut. Och handläggare och användare kan kommunicera säkert via Direkt-meddelanden. Personuppgifter kan hämtas automatiskt från skatteverkets tjänst Navet. Dessutom kan ansökningar signeras.
- Fundera kring vilka som kommer handlägga inkomna ärenden via e-tjänsten. Och om det kommer ändra ert sätt att arbeta.