Förvalta e-tjänster
Här får du information om vad som är digitaliseringsavdelningens och verksamheternas ansvar och förväntningar när det gäller att skapa, utveckla och ta hand om e-tjänster.
Här får du information om vad som är digitaliseringsavdelningens och verksamheternas ansvar och förväntningar när det gäller att skapa, utveckla och ta hand om e-tjänster.
Digitaliseringsavdelningen och leverantör ansvarar för att vi har en stabil och fungerande plattform som håller säkerhetsnivåer som säkrar våra e-tjänster.
Vi uppdaterar och ändrar efterhand när nya regler och krav tillkommer för exempel tillgänglighetsanpassning
Vi utvecklar e-tjänster efter verksamhetens behov och önskningar för att få en fungerande tjänst för det ändamål som finns.
Som team gör digitaliseringsavdelningen en bedömning av hur viktigt och i vilken ordning vi utför uppdragen för att utveckla e-tjänster. Det gäller även förändring av e-tjänster.
Vi följer digitaliseringsavdelningens förändringsstopp. Detta betyder inte att vi inte jobbar under sommaren och under vinterledigheten. Det betyder att vi är begränsade i hur många som är i tjänst bland personal och i utvecklarled på grund av ledighet. Så det kommer ta längre tid att få något utvecklat under dessa perioder.
Verksamheterna ansvarar för innehållet i e-tjänsterna och för att utveckla och förändra e-tjänsterna. Verksamheterna har alltså en förvaltande roll och ansvarar också för att följa upp e-tjänsterna.
Verksamheten är ansvarig för att hantera de ärenden som kommer in för respektive e-tjänst.
Här är digitaliseringsavdelningen så klart ett stöd och kommer att hjälpa verksamheten igenom denna resa. Men ägarskapet ligger hos verksamheten.
Ska tjänsten publiceras på någon av stadens webbplatser kontakta din förvaltnings kommunikatör i god tid så att hen hinner planera in arbetet när tjänsten lanseras.
Digitaliseringsavdelningen kan ge stöd i behörighetshantering till små verksamheter som inte har resurser för att hantera e-tjänstärenden.
Verksamheten kan få behörighet att redigera texter och svarsalternativ i sin e-tjänst. Det underlättar för verksamheten att snabbt ändra information som ska publiceras.
Om verksamheten har många handläggare som arbetar med ärendehantering rekommenderar digitaliseringsavdelningen att verksamheten själva hanterar behörigheter för sina e-tjänster.
Verksamheten kan själv öppna och stänga sin tjänst om den inte är öppen hela tiden. Till exempel om en ansökan bara är öppen en viss tid på året. Eller om det för tillfället inte finns fler tider att boka i en bokningstjänst.
Du kan få hjälp med olika delar i e-tjänsthantering som ett stöd i vardagen.