IT portal för IT-tjänster
Digitaliseringsavdelningen har upphandlat ett nytt IT-verksamhetssystem. I detta paket ingår en ny IT-portal. Förändringen möjliggör viktiga förflyttningar framåt, såsom effektivare arbetssätt, fokus på tillgänglighet, självservice och automatisering. Och att dina kontakter med digitaliseringsavdelningen ändras.
Digitaliseringsavdelningens ambitioner med nya IT-portalen är på sikt:
- Bättre transparens i ärenden. Du som användare kommer att kunna följa dina ärenden och kommunicera med supporten direkt i IT-portalen.
- Ökad tillgänglighet och möjlighet till självservice. IT-portalen är alltid tillgänglig när du behöver komma i kontakt med digitaliseringsavdelningen och vi kan möjliggöra mer hjälp till självhjälp.
- Samla digitaliseringsavdelningens erbjudanden på en plats. Vi blir lättare att förstå när du som användare kan hitta tjänstekatalog, kunskapsartiklar, nyhetsflöde, driftinformation och möjlighet att följa upp ärenden på en och samma plats.
- Effektivare inventariehantering – vi behöver jobba smartare, inte hårdare. Med ökad automatisering kan vi minska repetitiva, tråkiga och manuella moment för både verksamheterna och oss själva.
Vi byter system – så påverkas du
Den nya IT-portalen är en satsning på självservice. Med hjälp av till exempel guider kan du lösa många av dina problem utan att behöva vänta på hjälp av digitaliseringsavdelningen.
Du får ökad insyn i systemet och kan följa hur det går med dina ärenden. Då vet du lättare när det du rapporterat in är löst.
Här kommer du åt IT-portalen
IT portalen når du via Mina system på intranätet. Genom att klicka på navigeringen, som visas med tre streck bredvid loggan IT-portalen, så kan du till exempel hitta guider, felanmäla och beställa.

Så felanmäler du
Den nya IT-portalen kommer vara vår huvudsakliga kontaktyta och där kan du anmäla fel på utrustning, program eller andra tjänster. Digitaliseringsavdelningen försöker guida din upplevelse med olika formulär som är kopplade till olika tjänster som vi erbjuder. Det innebär att du inte kan felanmäla via mejl till Supportcenter.
När du har registrerat ett fel så får du både en kvittens i IT-portalen och ett bekräftelsemejl skickat till din mejladress. I IT-portalen kan du också följa och kommunicera i ärendet.
Det är precis som tidigare möjligt att kontakta Supportcenter via telefon 10 50 50, men om du vill slippa telefonkö så är IT-portalen det bästa alternativet. Däremot ska du alltid ringa vid större eller allvarligare driftstörningar. Då kan Supportcenter snabbare lyfta det till Incident Manager funktionen och ärendet får rätt prioritet. Digitaliseringsavdelningen kan också samla de resurser som krävs för att lösa incidenten.
Så beställer du program och utrustning
Du beställer via IT-portalen. Till exempel ny dator, mobil eller program till datorn. När du beställer något som är förknippat med en kostnad så behöver du ange ansvaret/kostnadsstället som ska belastas. Du kommer kunna välja mellan de ansvarskonton som din chef är ansvarig för. Ansvarig chef godkänner därefter din beställning precis som idag.
Kontakta avdelningen

- Med smarta formulär kan du både beställa och felanmäla i IT portalen. Du får på så sätt ett ärende registrerat.
- Du kan ta kontakt med Supportcenter i supportfrågor på telefon 10 50 50.
- Observera – du kan inte felanmäla via mejl till Supportcenter.
Flera fördelar med nya IT-portalen
På sikt får du snabbare hjälp och bättre service med nya IT-portalen. Men som med alla förändringar kommer det vara en inkörningstid. Det är en satsning på ett långsiktigt proaktivt arbete och självservice.
Idag ringer eller mejlar du till Supportcenter när du undrar hur det går i ett ärende. Du är då beroende av Supportcenters öppettider. I den nya IT-portalen kommer du att kunna följa och kommunicera i dina ärenden när det passar dig oavsett tid på dygnet
IT-portalen bidrar till att digitaliseringsavdelningen får ett effektivare arbetssätt. Med bra formulär kan alla väsentliga frågor besvaras redan när ett ärende registreras. Då minskar behovet av att efterfråga kompletterande information. Det sparar mycket tid jämfört med idag och leder slutligen till kortare ledtider.
Framöver blir IT-portalen den huvudsakliga kontaktytan. Digitaliseringsavdelningen kommer i större grad att kunna skicka ärenden direkt till den supportgrupp som ska hantera ärendena. De behöver alltså inte först, som idag, passera Supportcenter. Det sparar vi också tid på.
Vanliga frågor och svar
Här kan du ta del av vanliga frågor och svar om nya IT-portalen.
Vanliga frågor och svar om nya IT-portalen för dig som är fakturamottagare och chefer.