Om ditt mobilabonnemang

Här hittar du olika tjänster som har med ditt mobilabonnemang att göra. Till exempel hur du får tag i en kollega, hänvisar telefonen och lägger in frånvaromeddelande, hur röstbrevlådan fungerar och hur du gör ändringar i OneX-katalogen.

Söka efter kollegor

Med hjälp av appen One X Växel kan du söka efter telefonnummer till kollegor. Du behöver logga in. Här finns stadens telefonbok.

Andra tips är att söka efter dina kollegor via Teams. Eller via sökrutan på intranätet, så får du kontaktuppgifter till kollegorna via deras intranätsprofil.

Intern växel

Vill du ha tag i en kollega? Behöver du hjälp med att stänga telefonen när du ska på semester eller är sjuk? Stadens interna växel hjälper dig – ring 50 01.

I appen One X växel har du stadens telefonbok och en egen växel där du bland annat kan koppla vidare samtal.

Det här kan interna växeln hjälpa dig med:

  • Koppla samtal från eller till anställda inom kommunen. Observera att inga externa samtal ska till 50 01.
  • Vidarekoppla anknytningar.
  • Stänga anknytningar och lämna besked om du till exempel är sjuk eller har semester.
  • Lägga in schema på telefonanknytningar.
  • Ta fram listor om någon vill gå igenom telefonnumren inom organisationen. Listorna ska först skickas till supportcenter innan vi får göra rättningarna.
  • Besvara allmänna frågor som rör kommunen.
  • Besvara enklare tekniska frågor.

Justera i OneX katalogen

Om du vill göra ändringar i OneX katalogen (stadens telefonbok), till exempel justera titel eller organisationstillhörighet, lägga in en ny medarbetare, göra ett ägarbyte, en uppsägning eller flytta telefonen kan du göra det via IT-portalen.

Inga uppgifter ändras eller försvinner per automatik i OneX katalogen. Respektive förvaltning ansvarar för att uppgifterna i katalogen är aktuella.

Hänvisa telefonen – lägga in frånvaromeddelande

Inga telefoner får lämnas utan hänvisning eller vidarekoppling när du går på fika, lunch, slutar för dagen eller vid annan form av frånvaro. Det ska alltid finnas en hänvisningskoppling med besked om återkomst eller en vidarekoppling till passningsställe, röstbrevlåda/mobilsvar. Närmaste chef ansvarar vid sjukfrånvaro för att telefonen stängs.

I appen One X växel kan du ändra din status, hänvisningskoppla och hantera dina meddelanden.

Ta hjälp av guider på Telenors webbplats. 

Ta kan också ta hjälp av guider på IT-portalen. 

Röstbrevlåda

Du ringer 888 för att hantera din röstbrevlåda.

  • Direkt och personlig service kommer alltid i första hand. Röstbrevlåda bör användas med viss urskiljning.
  • Alla meddelanden ska lyssnas av dagligen. Om det inte är möjligt ska röstbrevlådan stängas av tillfälligt.
  • Alla samtal ska besvaras senast nästkommande dag.

Kom igång med röstbrevlådan, läs mer på Telenors webbplats.

Du kan också ta hjälp av guider i IT-portalen.

Privatsamtal

Telefonen är ett arbetsredskap och ska därför användas i detta syfte. Som anställd ansvarar du för att telefonen används med gott omdöme.

Enstaka privatsamtal i anslutning till arbetsuppgiften kan accepteras om dessa uppgår till ringa kostnader. Om du har mer omfattande privatsamtal, ska du begära en specificerad räkning och betala privata samtal själv. Privata samtal som återfinns på stadens telefonifakturor rapporteras till HR Servicecenter för löneavdrag. När det gäller mobiltelefoner så hanteras det via tjänsten delad faktura. Mer information om hur du beställer finns i en guide på IT-portalen.

Anknytningar som har avvikande kostnader kommer att kontrolleras. Dessutom görs stickprov löpande på telefonianvändningen.

Dolda nummer

Huvudprincipen är att alla telefonnummer i telefonkatalogen är allmänna uppgifter och därför kan lämnas ut vid en specifik begäran om att ta del av dem. Sker en begäran om ett så kallat massuttag, det vill säga att någon vill ta del av ett stort antal telefonnummer till tjänstepersoner på en förvaltning, ska stadsjuridiska enheten kontaktas.

Undantag från huvudregeln, det vill säga att kontaktcenter eller interna växeln kan neka ett utlämnande, kräver att följande krav är uppfyllda:

  • Telefonnumren har inte tidigare använts i kontakt med enskilda/andra myndigheter av den/de aktuella tjänstepersonerna.
  • Telefonnumren ska användas internt. Om de används externt ska de vara dolda för mottagaren.
  • Telefonnumren ska inte finnas med i den digitala signaturen.
  • Telefonnumren lämnas inte ut till enskilda personer eller myndigheter.

Uppfyller ditt telefonnummer kraven ovan ska du prata med din chef. Din chef kan då lägga en beställning hos supportcenter om att telefonnumret ska vara fortsatt dolt, med hänvisning till att telefonnumret uppfyller kraven. Förfrågan kan skickas in via formulär i IT-portalen.

Vissa funktioner kan ha särskilda önskemål om att deras telefonnummer inte ska lämnas ut, trots att de inte uppfyller kraven ovan. För dem som vanligtvis nås via en reception eller ett gruppnummer ska det anges i sökorden i OneX för den enskilda personen eller funktionen. Stadens kontaktcenter och interna växel ser sökorden och kan då koppla eller hänvisa samtalet i första hand till funktionens reception. Men om en invånare ändå begär att få telefonnumret till en viss person lämnas det ut, på samma sätt som det gjorts tidigare.

Om sökorden behöver uppdateras för en funktion eller person, kan du  skicka in en förfrågan via IT-portalen.

WIFI-samtal för inomhustäckning

Dålig täckning på mobilen kan uppstå inomhus där väggar, tak och tätande material försvagar mobilsignalen. Ungefär som när du går ner i en källare eller kör ner med bilen i ett underjordiskt parkeringsgarage. Nyare byggnader blir dessutom tätare och tätare på grund av energieffektivitet.

– Du får bättre mobiltäckning inomhus och bättre kvalitet på dina samtal om du använder wifi-nätet. Det finns i princip inga nackdelar att aktivera wifi-samtal. Vår rekommendation är att alltid ha det påslaget och vara ansluten till wifi-nätet ”Helsingborg” eller vad som finns tillgängligt. Men kontrollera att det finns heltäckande wifi i fastigheten så att samtal inte bryts när du går i en trappa eller korridor till exempel.

För att aktivera wifi-samtal på din mobil, läs mer här på Telenors webbplats. Här hittar du också en FAQ med vanliga frågor och svar. Du behöver vara ansluten till ett svenskt wifi-nät som stödjer samtal.

MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.