Drift av verksamhetssystem
Tjänsten innebär att digitaliseringsavdelningen erbjuder en möjlighet att driva verksamhetssystem i en kontrollerad miljö lokalt i staden. Detta skiljer sig från molntjänster som leverantörer erbjuder i extern regi. Naturligtvis stödjer staden molntjänster men främst om de är integrerade i system i stadens egna miljöer.
Beställning
Digitaliseringsavdelningen driver många stora verksamhetssystem i egen miljö.
När ett nytt verksamhetssystem upphandlas startar en process. Digitaliseringsavdelningen bjuds in för att delta och stödja under upphandlingsförfarandet. De kan hjälpa till med kunskaper om regelverk och vad man behöver ta för hänsyn för att det nya systemet ska kunna passa in i Helsingborg stads miljöer utifrån ett tekniskt perspektiv.
När verksamhetssystem upphandlas bidrar upphandlingsenheten med en lista med baskrav. Detta bifogas till den upphandling som ställer tekniska krav på systemet.
Support
Digitaliseringsavdelningen ger support hela vägen. Vi har rutiner för att kunna stödja vid upphandling och definierade processer för implementation, förändring, incident, problem och systemförvaltning.
Förvaltningar förväntas ta ett ansvar som systemägare och förvaltare.
Kostnad
Att ta fram en lösning kommer inte att medföra kostnader. Däremot kommer kostnader för kapacitet, drift och underhåll uppstå beroende på vad det finns för behov. En ny prismodell tillämpas från 2023.
Övrig information
Tjänsten är naturligtvis kvalitetssäkrad med övriga tjänster som erbjuds av digitaliseringsavdelningen.
Är du intresserad av att veta mera? Tveka inte att ta kontakt. Det finns kontaktinformation på sidan.