Så här gör du med misstänkta mejl

Det skickas en hel del spam och bluffmejl, så kallade phishingmejl, till oss som jobbar inom staden. Mycket blockeras av digitaliseringsavdelningens mejlfilter, men ibland kommer ett och annat bluffmejl fram. Här får du tips på hur du kan du se om ett mejl är fejk och vad du ska göra med det, samt vad du gör om du råkat klicka på en skadlig länk.

Ofta är bluffmejl kopplade till att du ska verifiera dig på något sätt. Supportcenter och digitaliseringsavdelningen ber aldrig om inloggningsuppgifter via mejl. Tänk därför på att aldrig lämna dina uppgifter via mejl.

Så kan du avgöra om du har fått ett bluffmejl samt skyddar dig själv och andra:

  • Titta på vem som är avsändare; har avsändaren en konstig mejladress? Känner du till avsändaren?
  • Titta lite extra på hur mejlet ser ut; är det konstiga färger, ett konstigt typsnitt eller konstig stavning?
  • Tänk dig för en extra gång innan du klickar på länkar i mejl.
  • Skicka inte vidare mejl till kolleger om du inte är helt säker på mejlets trovärdighet.
  • Lämna inte ut inloggningsuppgifter så som användarnamn eller lösenord via mejl.

Så gör du om du tror att du har fått ett bluffmejl

Har du fått ett mejl (med länkar i) som gör dig misstänksam så ska du vidarebefordra det till supportcenter@helsingborg.se. Då skapar de ett ärende för att analysera om meddelandet är fejk eller riktigt och återkopplar sedan till dig.

Om Supportcenter identifierar det som bluffmejl  ska du radera mejlet. Rör det sig om phishing-mejl försöker digitaliseringsavdelningen återkalla mejlet för att radera det från användarens inkorg. Men för säkerhets skull är det bra att du som användare också raderar mejlet. Länkarna i phishing-mejlet spärrar digitaliseringsavdelningen så de inte längre är ett hot.

Så gör du om du tror du är drabbad

Är du orolig att du lämnat ut dina inloggningsuppgifter i ett bluffmejl som skickats ut måste du snarast kontakta Supportcenter (telefon: 042-105050) för att ändra lösenord. Du kan byta lösenord här på lösenordsportalen.

Har du fått flertalet automatiska felmeddelanden i din inkorg har din e-post förmodligen komprimerats. Kontakta Supportcenter snarast på telefon 042-10 50 50.

Stora åtgärder krävs av digitaliseringsavdelningen för att stoppa en mejlattack och minimera skadorna, och så länge inloggningsuppgifter till stadens anställda lämnas ut kan en mejlattack fortsätta med nya spammejl.

Kontakta Supportcenter

Har du frågor eller är orolig tveka aldrig att kontakta Supportcenter, supportcenter@helsingborg.se, hellre en gång för mycket än för lite.

Exempel på bluffmejl

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.