Programmering
Robotleken
Dela in klassen om fyra. Tre i gruppen är robotar, den fjärde personen ska styra robotarna. Robotarna är felprogrammerade och kan bara svänga 90 grader. De styrs av en knack på axeln då svänger den 90 grader åt det hållet. Robotarna håller samma jämna takt hela tiden och de kan inte stanna. Ställ ut robotarna på lite olika håll. Robotarna stannar först när de är inne i verkstaden….verkstaden är ett område med en liten öppning. Man kan antingen klara uppdraget på en viss tid eller köra som en tävling mot varandra. Om roboten stöter mot ett hinder till exempel ett träd fortsätter den att gå på stället tills den som styr roboten ändrar riktningen.
Styra ledet
Klassen ställer sig i ett led och håller händerna på personen framförs axlar. Ge den sista personen (programmeraren) ett hemligt mål som du viskar till den. Programmeraren ska nu styra ledet med hjälp av att krama på respektive axel. En kramning betyder 45 graders sväng åt det hållet. Prova först med ett kortare led innan man kör hela klassen.
Sorteringsalgoritm
Välj något du vill sortera. Det kan till exempel vara tal, alfabetet, en sagas kronologiska ordning med mera. Här kommer en beskrivning av övningen med bråktal.
Ge sex elever olika bråktal i handen och de ska ställa sig längst ner i de svarta kvadratiska rutorna. Bråktalen ska nu sorteras i ordning från det minsta till det största. Alla eleverna går ett steg framåt och de hamnar då i en blå rektangel två och två. Dessa två jämför nu sina tal och den som har det minsta bråktalet ställer sig åt vänster och det högsta bråktalet åt höger. Sen går man till nästa ruta längs pilen där man står. Då kommer man i ytterligare en rektangel med en ny person och nu jämför man sitt tal med denna person. Efter alla jämförelser kommer alla elever tillslut att hamna i rätt ordning i de svarta kvadratiska rutorna längst fram.
Mänsklig robot
Här ska du ge “en mänsklig robot” instruktioner för att steg för steg lösa en uppgift. Hur pratar man med en robot så dom förstår oss? Dela in klassen i grupper om två, där en är programmerare och en robot. Du vill till exempel lära roboten att kliva upp på en stock och sedan ner på andra siden. Det går inte att bara säga “kliv upp och ned från stocken”. Här måste man bryta ner uppgiften i mindre delar och ge instruktioner steg för steg.
Klara banan
Gör ett rutnät på marken med hjälp av pinnar. Lägg en skatt i någon utav rutorna. Vad är koden för att ta sig dit? Man kan göra koden med hjälp av pilar eller ord, sen ska man kunna ta sig till skatten med hjälp av koden. Arbeta vidare genom att ge varandra sina koder.