MI – Motiverande samtal

PE
Peter Ekström

Utgångspunkter

Att göra människan redo för en förändring. Att ha ett positivt och gynnsamt förhållningssätt. Har sin utgångspunkt i om en förändring ska ske, varför eller varför inte. Följ länken nedan för att komma till presentationen om MI-hösten 2021.

mi-hosten-2021

Coachens roll

Inom MI är coachen en samtalspartner som genom att skapa en gynnsam atmosfär erbjuder klienten ett rum där det är möjligt att stanna upp och se, känna, tänka och reflektera över sig själv. Ibland handlar det om att få klienten att börja reflektera över sin situation, ibland handlar det om att hålla klientens inre dialog igång så att den kan röra sig vidare. Samtalspartner kan även stödja klienten i att föra dialogen i en bestämd riktning som kan vara konstruktiv för klienten.

Grundläggande förhållningssätt

Grundläggande principer:

  1. Empati
  2. Diskrepans
  3. Respektera motstånd
  4. Argumentationsförbud

Stötta kompetenskänsla

Utmaningar

Samtalspartnern kan ha svårt att hålla tillbaka sin korrektionsreflex och börjar korrigera det som uppfattas som klientens missuppfattningar. Då lämnar samtalspartnern rollen som lyssnare och börjar agera vilket riskerar att sabotera det reflekterande rummet.

Förutsättningar för samarbete

Förutsätter att:

  1. Samtalspartnern skapar en god atmosfär och relation
  2. Klientens autonomi gäller
  3. Samtalets syfte är att bidra till förändring
  4. Noggrannhet i lyssnandet och användandet av andra verktyg
  5. Förstärka klientens egen motivation

Klienten har rätt att acceptera eller förkasta de moment som samtalspartnern föreslår.

Kort film om att arbeta med en menyagenda.

Metod

Lyssna, spegla, ställa öppna frågor, förstärka självmotiverande yttringar, sammanfattning

Lyssna på olika nivåer

Målsättningar

Be om lov att tillföra information till samtalet, utforska (U-E-U). Se ett exempel på hur man erbjuder information.

Hjälpa klienten att utforska och lösa ambivalens i förhållande till en förändring och öka klientens benägenhet att fatta ett beslut i positiv riktning

Själv- motiverande kontra demotiverande yttringar, väga för och emot

________________________________________________________________________________

MI utbildning med länkar till filmerna 1-5 samt tillhörande powerpointpresentation:

MI tillfälle 1
MI tillfälle 2
MI tillfälle 3
MI tillfälle 4
MI tillfälle 5

1-motivation-hgb-002
2-motivation-hgb
3-motivation-hgb
4-motivation-hgb
5-motivation-hgb

ramar-for-utredningssamtal

6-pafyllnad-hgb

Andra omgången med Johan Waara, tilfälle 3

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.