Prioritetsordning för möbelinköp
Är det dags att möblera om på arbetsplatsen? Såklart är det viktigt att ha en tilltalande och trivsam arbetsmiljö. Men oavsett om du har estetik, funktion, kvalitet eller ekonomi i fokus när du handlar så behöver du känna till att staden har en prioritetsordning för möbelinköp. Prioritetsordningen bidrar till att stadens inköp blir hållbara för både ekonomin och miljön.

Du som jobbar inom staden ska följa prioriteringsordningen för möbelinköp. Det innebär att du ska använda de fina och bra möbler som arbetsplatsen redan köpt och i första hand välja att köpa möbler som inte är nytillverkade.
Staden köper möbler årligen för cirka 30 miljoner kronor. Det finns stora besparingar att göra.
Visste du att koldioxidbesparingen från en använd skrivbordsstol är 87 procent jämfört med en nytillverkad? Och att du kan köpa 24 använda fåtöljer med samma miljöpåverkan som en ny.
Stadens prioritetsordning
1. Vårda och underhåll möblerna på arbetsplatsen
Ifrågasätt om du verkligen behöver köpa nya möbler. Vårda, underhåll och reparera de möbler som finns. Fråga leverantören om skötselråd och reservdelar. Tänk också på att staden har garanti på de möbler som köpts. Kontaktuppgifter till nuvarande leverantörer hittar du i avtalskatalogen på kommersupphandling.se.
2. Leta där du står
Finns det möbler i den egna verksamheten eller i avdelningen bredvid? Kolla i förråden och hör med kollegor, en ommöblering kan ibland vara lösningen. Tänk på att det finns möjlighet att renovera och förnya möbler genom avtalet för Återbrukade möbler på kommersupphandling.se.
3. Använd Återbruket och Haffa
På Återbruket finns begagnade möbler som du kan hämta gratis. Många av dem annonseras på Haffa tillsammans med möbler och annat som stadens verksamheter inte längre behöver. Här kan du se vad som finns på Haffa. Behöver de en uppfräschning? Använd avtalet för Återbrukade möbler på kommersupphandling.se. Tänk också på att lämna vidare möbler som din arbetsplats inte längre använder.
4. Köp eller hyr begagnade möbler
Genom avtalet för Återbrukade möbler på kommersupphandling.se kan du både köpa och hyra begagnade möbler. Leverantörerna erbjuder möbler från tillverkare du känner igen och det går ofta bra att komplettera befintlig inredning. Det finns möjlighet att anpassa och söka möbler efter behov, hör av dig till någon av våra leverantörer för att diskutera lösningar.
5. Komplettera med nya möbler
Behöver du köpa nya möbler, använd stadens avtal på kommerupphandling.se och i första hand det upphandlade sortimentet. Då får du en produkt av bra kvalitet, till ett bra pris och där staden tagit hänsyn till miljön.
Hittar du inte rätt?
Ta kontakt med avtalsansvarig Teuta Cakolli, som guidar dig inom möbelavtalen.
Är det första gången du ska beställa?
Då behöver du skapa ett konto för stadens avtalskatalog, läs mer här på intranätet inköpssidan..
Du kan få rådgivning
Du kan få gratis, enklare inredningsrådgivning och hjälp med att inventera och bedöma vilka möbler som går att återanvända och renovera. Kontakta leverantörerna i avtalet för återbrukade möbler på kommersupphandling.se
Hjälp med transport
Behöver du hjälp med att transportera möbler och inredning till eller från Återbruket? Du kan köpa tjänsten av stadens leverantör för flyttjänster, läs mer på kommersupphandling.se.