Metoder och verktyg

Det finns ingen exakt mall för hur du ska jobba med involvering. För varje utmaning, projekt eller uppdrag behöver du välja metoder och verktyg utifrån syfte och förutsättningar.

Exempel på metoder och verktyg är hackaton, kundresa, medborgarbudget och advisory board. Du har säkert hört talas om fler. De här metoderna ingår ofta som delar i en större process där man försöker att definiera en utmaning, undersöka, förstå, samskapa, testa och förverkliga. I varje steg kan du bjuda in invånare och samarbetspartners för att vara med.  

Ju tidigare i processen som du bjuder in invånaren eller tjänsteanvändaren desto större trovärdighet får ditt arbete. Den som bjuds in måste ha en verklig chans att kunna påverka, annars är det ingen mening med involveringen. 

En av de saker som är svåra med invånarinvolvering är att människor tycker olika. Hur ska du göra för att sammanställa och prioritera bland all input för kunna göra vägval och fatta beslut som leder arbetet framåt? Som initiativtagare till ett involveringsarbete är det din uppgift att inte bara välja metod. Du ska också planera för hur informationen (insikterna) från involveringen ska tas om hand och användas i det fortsatta arbetet. Att utforma en involveringsprocess kräver planering men också en flexibilitet så att du kan anpassa nästa steg efter vad som kommer fram längs vägen

Här hittar du metodstöd och verktyg som du kan använda

KF
Karin Falk

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.