Metoder och verktyg
Det finns ingen exakt mall för hur du ska jobba med involvering. För varje utmaning, projekt eller uppdrag behöver du välja metoder och verktyg utifrån syfte och förutsättningar.

Exempel på metoder och verktyg är hackaton, kundresa, medborgarbudget och advisory board. Du har säkert hört talas om fler. De här metoderna ingår ofta som delar i en större process där man försöker att definiera en utmaning, undersöka, förstå, samskapa, testa och förverkliga. I varje steg kan du bjuda in invånare och samarbetspartners för att vara med.
Ju tidigare i processen som du bjuder in invånaren eller tjänsteanvändaren desto större trovärdighet får ditt arbete. Den som bjuds in måste ha en verklig chans att kunna påverka, annars är det ingen mening med involveringen.
En av de saker som är svåra med invånarinvolvering är att människor tycker olika. Hur ska du göra för att sammanställa och prioritera bland all input för kunna göra vägval och fatta beslut som leder arbetet framåt? Som initiativtagare till ett involveringsarbete är det din uppgift att inte bara välja metod. Du ska också planera för hur informationen (insikterna) från involveringen ska tas om hand och användas i det fortsatta arbetet. Att utforma en involveringsprocess kräver planering men också en flexibilitet så att du kan anpassa nästa steg efter vad som kommer fram längs vägen