Krångelombudsman
Helsingborgs stad har en krångelombudsman, kallad krånglo. Det är en tjänst som invånare och företag kan använda om de upplever onödigt krångel i kontakten med staden. Krånglo är en innovation som lanserades 2019 och som Helsingborg var först i Sverige med.
Du som anställd är välkommen att kontakta krångelombudsmannen om du ser onödigt regelkrångel som drabbar invånare eller företagare i deras kontakt med Helsingborgs stad. Från början var krångelombudsmannen en person, men nu är det en funktion på kontaktcenter. För den som hör av sig till krånglo är egentligen enda skillnaden mot tidigare att det nu är en eller två personer från kontaktcenter som tar emot ärenden. Vi har kvar namnet krångelombudsmannen, krånglo, eftersom det är ett etablerat namn.
Ingen ska behöva uppleva onödigt krångel i sina kontakter med Helsingborgs stad. Krångelombudsmannen arbetar med att initiera utveckling kring det som invånare och företagare i Helsingborg upplever som krångligt. Krångelombudsmannen arbetar för att hitta och åtgärda krångel i alla stadens verksamheter.
Är det krångel?
- Ja, om något är besvärligt, struligt, svårt eller opålitligt för invånare, föreningar eller företag.
- Ja, om staden ansvarar för eller är involverad i det som krånglar.
- Nej, om det är ett rent internt krångel.
Hör av dig till Helsingborg kontaktcenter eller använd formuläret nedan för att kontakta krångelombudsmannen.