Politisk styrning handlar om att styra organisationen så att den politiska viljan får genomslag. En styrmodell är de förtroendevaldas verktyg för att styra Helsingborgs verksamheter.
För att styra verksamheten och genomföra sin politik beslutar kommunfullmäktige om uppdrag, inriktning och mål för stadens nämnder och bolag. Inom verksamheten arbetar vi för att genomföra uppdraget på bästa sätt, få en utveckling enligt inriktningen och uppnå de politiska målen. Politiska mål (nämndens mål) som berör din verksamhet ska finnas med i verksamhetsplanen under rubriken Vad vill vi uppnå.

Stadens styrmodell är beslutad i kommunfullmäktige och består av följande delar:
Vision
En vision anger en gemensam och långsiktig målbild. Den ger koncernen en riktning för framtiden och tydliggör för organisationen hur politiken långsiktigt vill utveckla Helsingborg. Läs mer om vision Helsingborg 2035.
Program för mandatperioden
Programmet för mandatperioden är ett styrdokument som beskriver de styrandes politiska viljeinriktning för mandatperioden. Programmet utgör ett underlag för stadens styrdokument, stadens inriktningar samt inriktningen för nämnder och bolag. Här hittar du programmet för mandatperioden 2023-2026.
Stadens inriktningar
Stadens inriktningar är tvärsektoriella utmaningar för Helsingborgs utveckling mot stadens vision. Inriktningarna utgår från programmet för mandatperioden och andra styrdokument. Vi målsätter inte inriktningarna men vi följer upp och mäter hur Helsingborg utvecklas i förhållande till dessa inriktningar. Mottagare av inriktningarna är stadens nämnder och bolag och de ansvarar för att arbeta utifrån dessa. Du hittar stadens inriktningar på webbplatsen Så styrs Helsingborg.
Styrdokument
Stadens styrdokument förtydligar politiska viljeinriktningar, ambitioner eller förhållningssätt. Styrdokumenten visar vad vi behöver göra eller fokusera på för att anta de utmaningar som staden står inför, få den önskade utvecklingen och för att uppnå vision Helsingborg 2035. Ansvar och uppföljning av styrdokument framgår av varje styrdokument. Stadens styrdokument finns samlade på webbplatsen Så styrs Helsingborg.
Nämndernas och bolagens uppdrag
Alla nämnder och bolag har ett uppdrag som beskriver syftet med verksamheten. Nämndernas uppdrag redovisas i reglementet och bolagens uppdrag redovisas i ägardirektivet. Förvaltning och bolag informerar nämnden och bolagsstyrelsen om verksamhetens resultat och hur det går i verksamheten utifrån uppdraget. Reglementen och ägardirektiv finns tillgängliga på webbplatsen Så styrs Helsingborg.
Inriktning och mål för nämnder och bolag
För att styra och prioritera fastställer kommunfullmäktige inriktning och mål för stadens nämnder och bolag. Stadens nämnder och bolag ansvarar för att styra verksamheten enligt inriktningen och mot målen.
I stadens planeringsprocess lämnar nämnden eller bolaget förslag på inriktning och mål. Förslaget bygger på kunskapen som finns hos nämnder och bolag om verksamhetens utmaningar och behov av prioriteringar.
Både inriktning och mål tydliggör politiska prioriteringar men på lite olika sätt. Om vi kan styra mot en önskad förändring genom en inriktning eller ett mål beror på vad förändringen handlar om. Alla nämnder och bolag har en inriktning men behöver inte ha mål.
Inriktning för nämnder och bolag
Inriktningen är tänkt att gälla för mandatperioden, men den ses över varje år och kan vid behov justeras.
Inriktningen talar om hur den politiska ledningen vill utveckla verksamheten inom nämnden eller bolaget under mandatperioden. Den utgår från programmet för mandatperioden, nämndens eller bolagets uppdrag samt gällande styrdokument. I inriktningen kan nämnden eller bolagsstyrelsen beskriva en önskad utveckling eller prioritering som inte låter sig formuleras i ett tydligt mål.
Syftet med inriktningen är precis som för mål att kommunicera politiska prioriteringar. Inriktningen bör vara kortfattad (några meningar) och fokusera på ett begränsat antal frågor. Vi målsätter inte inriktningen men vi följer utvecklingen, till exempel med olika nyckeltal.
Verksamheten måste kunna bidra till den utveckling som inriktningen beskriver men behöver inte styra över den fullt ut. Det kan finnas faktorer i omvärlden som också påverkar utvecklingen. En sammanställning av inriktningarna finns på webbplatsen Så styrs Helsingborg.
Mål för nämnder och bolag
Mål kan vara kortsiktiga (1 år) eller på lite längre sikt (2 till 4 år). Ett mål innebär alltid något som vi kan uppnå, enligt en fastställd nivå. För att mål ska vara beteendedrivande och inspirerande måste verksamheten kunna påverka måluppfyllelsen. Vi kan inte styra mot alla önskvärda förbättringar på en gång och för att få en tydlig styrning bör en nämnd eller ett bolag ha som mest tre mål. Politiska mål är tidsatta genom att vi i målet anger vilket år målet ska vara uppnått (gäller även ettåriga mål).
Bra mål uttrycker resultat eller effekter, inte aktiviteter eller prestationer. Att uppfylla ett politiskt mål ska i första hand skapa värde för de som stadens service och tjänster riktar sig till. Nämndernas och bolagens mål utgår därför från deras uppdrag, det vill säga syftet med verksamheten.
Målen bygger på en faktabaserad nulägesanalys och politiska prioriteringar. De fokuserar i första hand på problem, utmaningar och förbättringar som den egna verksamheten kan påverka och arbeta med. Utöver detta utgår målen givetvis från politikens viljeinriktningar och ambitioner.
Politiska mål ska vara tydliga och inte vara öppna för tolkning. Med tydliga mål blir det klarare för verksamheten vad den ska uppnå och vad som är prioriterat.
För att kunna avgöra om ett mål är uppnått eller inte ska det helst vara mätbart. Men för att inte mål ska avgränsas till vad som är enkelt mätbart är det möjligt att sätta mål som inte är mätbara. Det blir i dessa fall förvaltningens uppgift att göra en professionell bedömning om målet är uppnått eller inte. En sammanställning av målen finns på webbplatsen Så styrs Helsingborg.