Tillitsskapande styrning
Tillitsskapande styrning är ett förhållningssätt som handlar om att på bästa sätt ta tillvara medarbetares och invånares förmågor och engagemang för att skapa bättre kvalitet i service och tjänster.
Begreppet tillitsbaserad styrning är sannolikt bekant för de flesta. Det kan vara lättare att förstå begreppet om vi översätter det till tillitsskapande styrning. Det innebär att vi behöver agera på ett sätt som främjar tillit, både gentemot de vi finns till för och mellan varandra i organisationen. Oavsett om vi är medarbetare eller chef.
För att möjliggöra en tillitsskapande styrning i verksamheten behöver vi ha vårt gemensamma förhållningssätt med oss under arbetsdagen och i vår verksamhetsstyrning, det vill säga när vi arbetar med nulägeskoll, verksamhetsplan och verksamhetsdialog.
I Helsingborg har vi en tillitsskapande styrning och ledning för att:
- Skapa goda serviceupplevelser och livskvalitet för stadens invånare.
- Bättre kunna hantera komplexa problem och utmaningar.
- Stärka stadens innovationskraft och genomförandekraft.
- Vara en attraktiv arbetsgivare.
Tillitsskapande styrning som förhållningssätt
Grunden för tillitsskapande styrning i Helsingborg finns i vår medarbetar- och ledarpolicy som kommunfullmäktige beslutade om 2012. I medarbetar- och ledarpolicyn kan ni läsa om stadens förväntningar på medarbetare och chefer.
Tillitsskapande styrning är ett förhållningssätt och en ledningsfilosofi som omfattar tillit, invånarens fokus, helhetssyn och samspel, handlingsutrymme, kunskap och öppenhet. Nedan beskriver vi tillitsskapande styrning som förhållningssätt.
Vi visar tillit
Vi ser att tillit är ett ansvar för alla medarbetare och chefer. Det finns en kultur där vi vågar göra misstag och vågar ställa obekväma frågor och där det är möjligt att testa nya arbetssätt, presentera nya idéer och pröva nya lösningar. Vi har tillit till medarbetares, chefers och invånares kunskap och förmågor och har positiva förväntningar på de vi samarbetar med.
Tillit och kontroll är inte varandras motsatser. När vi utövar kontroll är ambitionen att göra det kvalitativt och i dialog där alla kan bidra till att hitta förbättringar av verksamheten.
Vi har invånarens fokus
Vi ser på vår verksamhet utifrån och in och sätter invånarens behov och upplevelser i centrum. Vi utforskar invånarnas nuvarande och framtida behov, krav, önskemål och förväntningar. I vårt utvecklingsarbete involverar vi de som använder våra tjänster för att hitta rätt lösningar.
”Jag skapar värde genom att i varje situation sätta målgruppens behov i fokus. Värde utvecklas när jag ser på mitt arbete genom användarens ögon.” (Från stadens medarbetar- och ledarpolicy)
Vi har helhetssyn och samspelar
Vi tar aktivt och gemensamt ansvar för helheten. Varje enskild verksamhet är en del i ett större sammanhang och vi samarbetar för att skapa största möjliga värde för de vi finns till för.
Med en helhetssyn och ett bra samspel med andra verksamheter och professioner skapar vi förutsättningar för att både hantera stadens komplexa utmaningar och att hitta rätt lösningar för enskilda invånares behov.
”För att vi i Helsingborgs stad ska lyckas med vårt gemensamma uppdrag tar jag som medarbetare ansvar för min del i helheten och roll i samspelet.” (Från stadens medarbetar- och ledarpolicy)
Vi ger handlingsutrymme och mandat
Vi ger medarbetarna möjlighet att ta ansvar för hur uppdraget ska lösas. Vi har ett ledarskap där koll går före kontroll. Vi skapar tydliga ramar och mandat inom vilka medarbetare och invånare kan samarbeta och påverka arbetssätt och beslut.
”Jag har tillit till mina medarbetares kompetens och ger dem mandat och möjligheter att ta ansvar för hur uppdraget ska lösas. Jag skapar en struktur och kultur som ger utrymme för kreativitet och delaktighet.” (Från stadens medarbetar- och ledarpolicy)
I en tillitsfull verksamhet identifierar vi oss med det gemensamma, vi arbetar med ett gemensamt uppdrag och mot gemensamma mål.
Vi premierar kunskap och öppenhet
Vi delar kunskap, information och erfarenheter, lär av varandra och är öppna för att pröva nya arbetssätt och nya lösningar. I Helsingborg tar vi alla ansvar för en tillitsfull och aktiv dialog som främjar verksamhetens utveckling. Vi uppmuntrar kunskapsutveckling och kunskapsöverföring, välkomnar oliktänkande, vågar utmana varandra och ger konstruktiv feedback.
Att göra sig tillitsvärdig
Tilliten uppstår inte ur tomma intet, utan den bygger på bedömning av den andra partens tillitsvärdighet. Med det menas i vilken mån en annan part bedöms förtjäna tillit. Som grund för denna bedömning tittar vi särskilt på förmåga, integritet och hjälpvillighet. Detta kan översättas med att kunna hjälpa, att våga hjälpa och att vilja hjälpa. För att kunna bygga tillitsfulla relationer krävs också en benägenhet att lita på andra aktörer. Olika individer har olika benägenhet att visa tillit.
Tillitsskapande styrning i verksamheten
Den allmänna beskrivningen, som de flesta i offentlig verksamhet verkar vara överens om, är att tillitsskapande styrning handlar om att på bästa sätt ta tillvara medarbetares och invånares förmågor och engagemang för att skapa bättre kvalitet i service och tjänster.
Detta är dock inget som händer av sig själv utan något vi gemensamt måste åstadkomma. Använd gärna denna checklista för att stärka den tillitsskapande styrningen i er verksamhet.