Verksamhetsdialog
Verksamhetsdialog handlar om att följa upp verksamhetsplanen och ha en aktiv och tillitsfull dialog om framgångar, utmaningar och prioriteringar.
Verksamhetsdialogerna är analysforum där vi i olika konstellationer, eventuellt tillsammans med stödfunktioner, samtalar om nuläget, framgångar, utmaningar och prioriteringar. På så sätt får vi bättre förutsättningar att hitta orsaker till problem, men också att hitta bra lösningar. Vi har verksamhetsdialog minst tre gånger per år. Varje förvaltning sätter sitt koncept för verksamhetsdialog.
En bra verksamhetsdialog:
- Bygger på kunskap och fakta.
- Kännetecknas av tillit och ansvar (partnerskap).
- Främjar verksamhetens utveckling.
- Resulterar i tydliga överenskommelser om arbetet framåt.
Olika verksamhetsdialoger
I verksamhetsdialoger tar vi tillvara förmågor och engagemang samt stimulerar till delaktighet och samverkan. Vi har olika verksamhetsdialoger. Medarbetare och chef på verksamhetsmöten samt chef och överordnad chef, i grupp eller individuellt.