Verksamhetsdialog handlar om att följa upp verksamhetsplanen och ha en aktiv och tillitsfull dialog om framgångar, utmaningar och prioriteringar.
Verksamhetsdialogerna är analysforum där vi i olika konstellationer, eventuellt tillsammans med stödfunktioner, samtalar om nuläget, framgångar, utmaningar och prioriteringar. På så sätt får vi bättre förutsättningar att hitta orsaker till problem, men också att hitta bra lösningar. Vi har verksamhetsdialog minst tre gånger per år. Varje förvaltning sätter sitt koncept för verksamhetsdialog.
En bra verksamhetsdialog:
- Bygger på kunskap och fakta.
- Kännetecknas av tillit och ansvar (partnerskap).
- Främjar verksamhetens utveckling.
- Resulterar i tydliga överenskommelser om arbetet framåt.
Olika verksamhetsdialoger
I verksamhetsdialoger tar vi tillvara förmågor och engagemang samt stimulerar till delaktighet och samverkan. Vi har olika verksamhetsdialoger. Medarbetare och chef på verksamhetsmöten samt chef och överordnad chef, i grupp eller individuellt.
Vi följer upp verksamhetsplanen tillsammans på arbetsplatsträffar eller verksamhetsmöten. Vi har en dialog om nuläget utifrån fakta. Vi lyfter fram framgångar. Vi utmanar oss i våra problem. Vi prioriterar och planerar om i verksamhetsplanen.
Exempel på agenda för verksamhetsdialog medarbetare-chef
- Kort incheckning
- Verksamhetsplanen.
Fokus på ”Vad vill vi uppnå?” – utmaningar, prioriteringar och behov. - (Aktuella resultat, exempelvis enkätresultat, servicemätning)
- Lyfta fram framgångar
- Hur går vi vidare? (coacha och prioritera om)
- Kort utcheckning
Chef-chef eller chef-chefer följer upp verksamhetsplanen genom verksamhetsdialog. I dialogen analyserar vi nuläget utifrån fakta, samtalar om hur vi behöver prioritera och agera framåt, uppmärksammar framgångar samt coachar och beslutar.
Exempel på agenda för verksamhetsdialog chef-chef eller chef-chefer
- Kort incheckning
- Verksamhetsplanen.
Fokus på ”Vad vill vi uppnå?” – utmaningar, prioriteringar och behov. - (Övrig analys utifrån aktuellt tema)
- (Aktuella medarbetar- och ledarskapsfrågor)
- (Större ekonomiska avvikelser)
- (Aktuella resultat, exempelvis enkätresultat, servicemätning)
- Lyfta fram framgångar
- Hur går vi vidare? (coacha och besluta)
- Kort utcheckning
Stödmaterial verksamhetsdialog
Kontakta förvaltningens processledare för styrning på din förvaltning om du har frågor om verksamhetsdialoger på din förvaltning.