Elevhälsosamtal

Elevhälsans medicinska insats erbjuder hälsobesök till alla elever i förskoleklass med vårdnadshavare samt när eleverna går i årskurs 2, 4, 7 i grundskolan och i årskurs 1 på gymnasiet.
Syftet med hälsobesöken är att stärka elevernas hälsa och att tidigt upptäcka elever som behöver anpassningar och särskilt stöd för att nå utbildningens mål.

Hälsoformulär

Inför hälsobesöket kan eleven och elevens vårdnadshavare svara på frågor om elevens hälsa och skolsituation i ett hälsoformulär som elevhälsan delar ut. Svaren kan användas som förberedelse och underlag för ett strukturerat hälsosamtal som utgår från det som är viktigt för eleven. Äldre elever kan själva svara på frågorna i formuläret, yngre kan göra det tillsammans med vårdnadshavare. Frågorna handlar om matvanor, fysisk aktivitet, sömn, skolarbete och trivsel i skolan.

Svaren kan också användas som underlag för elevhälsoteamets arbete. Informationen avidentifieras och sammanställs på gruppnivå för att visa på hur eleverna har det i skolan och vilka områden elevhälsan behöver prioritera i det främjande och förebyggande hälsoarbetet.

En annan fördel med hälsoenkäter är att obekväma frågor kan göras normala eftersom alla elever får dem. Det blir också lättare att upptäcka elever som har ohälsosamma levnadsvanor eller inte mår bra än vid mer ostrukturerade samtal.

Vid hälsobesöket kontrolleras syn, hörsel, längd och vikt. I hälsosamtalet får eleven möjlighet att prata om sin hälsa och skolsituation som tas upp i hälsoenkäten. Samtalet ska utgå från elevens behov och förutsättningar. Hälsobesöket är frivilligt och information om detta lämnas i förväg.

  • Hur ser eleven själv på sin hälsa och skolsituation?
  • Vad påverkar eleven positivt och vad är negativt?
  • Finns det något som kan vara ett hinder i skolarbetet?
  • Vilka anpassningar kan skolan göra för att underlätta för eleven?

Utifrån resultaten noterar vi bland annat att:

  • Många i årskurs 7 och på gymnasiet får för lite sömn.
  • På flera skolor uppger eleverna att de har svårt att koncentrera sig på grund av stök i klassrummet.
  • Skolsköterskorna säger att elever uttrycker att arbetsron i klassrummet minskat vilket leder till ökad stress. I statistiken ser vi att arbetsron minskat.
  • Flera elever äter inte skollunch/frukost.
MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.