Skoltempen
Varje år genomför barn- och utbildningsnämnden en attitydundersökning för barn och unga vid Helsingborgs stads skolor. Undersökningen omfattar elever från årskurs fyra till nio i grundskolan samt alla gymnasieelever. Enkäten administreras under skoltid och parallellt genomförs en liknande enkät för lärare.
Enkäten är baserad på kapitel 2 i läroplanen. Området kunskaper utvärderas årligen, medan elevers ansvar och inflytande, normer och värden samt betyg och bedömning utvärderas vart tredje år enligt ett roterande schema. Genom Skoltempen får huvudmannen och skolenheterna en analys av lärarnas och elevernas uppfattning om hur väl läroplansmålen uppnås. Enkäten består av cirka 30 frågor och besvaras av ungefär 8000 elever. Svarsfrekvensen är cirka 85 procent för grundskolorna i staden och 55 procent för gymnasiet.
Detta visar resultaten
Resultaten är generellt höga, men det finns tydliga skillnader mellan våra kommunala grundskolor när det gäller elevernas upplevelse av skolmiljön, stöd och stimulans samt likabehandling. Skillnaderna är inte alltid kopplade till betygsresultaten. Vissa skolor har höga betygsresultat men lägre resultat i attitydundersökningen, medan andra har lägre betygsresultat men högre resultat i enkäten.
På grundskolan visar resultaten liknande mönster för pojkar och flickor, men på gymnasiet finns en tendens att pojkar generellt är mer nöjda än flickor.