Årets vardagshjälte
Årets vardagshjälte delas ut till en person eller grupp som är ett gott föredöme och gör det där lilla extra för de vi finns till för. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma och belöna de som bidragit till förbättring av någons eller någras vardag.
Vi finns till för våra invånare, företag och besökare. Att de upplever en god service och ett bra bemötande från oss ger oss förutsättningar att kunna göra vårt jobb. För ett bra jobb idag, ger en bättre stad imorgon.
Årets vardagshjälte är någon som gjort något utöver förväntan, varit extra lyhörd för någons behov och gjort det där lilla extra. Utmärkelsen delas ut för en specifik händelse, situation, eller för ett långsiktigt arbete med att ge det lilla extra. Det är invånare i Helsingborg stad som i första hand skickar in nomineringar. Men du som är invånare och medarbetare kan skicka in i egenskap av privatperson. Det gör du via helsingborg.se.
Läs mer om stadens servicekultur i stadens servicepolicy.
Bedömningsprocess och kriterier
Inskickade förslag till årets vardagshjälte bedöms i följande steg:
1. Förslagstexten ska visa på bedömningskriterierna
2. Beredningsgruppen tar fram finalister
3. Stadsdirektörens ledningsgrupp är juryn som sedan tar beslut om vinnarna.
Bedömningskriterier
Medarbetare/grupp som genom en eller flera goda gärningar, utöver det vanliga i vardagen, har skapat värde för någon eller flera av stadens invånare.
Vinsten består av pengar till kompetensutveckling
Det vinnande bidraget får en kompetenscheck som ska användas för kompetensutveckling, till exempel en kurs, studieresa, konferens eller liknande. Är det en enskild medarbetare som vinner är checken på 10 000 kronor. Är det en grupp som vinner, det vill säga tre eller fler medarbetare, är kompetenschecken på 50 000 kronor som delas lika mellan de medarbetare som ingår i det vinnande bidraget.