12. Inköp och upphandling
Staden spelar en viktig roll som inköpare för att de företag som levererar varor och tjänster till Helsingborgs stad ska bidra till lika möjligheter. Inköpsprocessen är ett verktyg för att bidra till universell utformning för ökad tillgänglighet och aktivt arbete för antidiskriminering och lika möjligheter.
Med universell utformning kan vi skapa lösningar som från början fungerar för alla istället för att göra anpassningar i efterhand. Om upphandlingen bidrar till att de varor och tjänster som levereras kan användas av alla oavsett funktionsförmåga bidrar vi till att skapa lika möjligheter för personer med funktionsnedsättning. Upphandling kan beröra lika möjligheter på flera olika sätt:
- Arbetsrättsliga villkor, arbetsmiljö och sysselsättning.
- Ansvarsfulla leveranskedjor och rättvis handel.
- Jämställdhet.
- Tillgänglighet.
- Främjande av lika rättigheter och möjligheter.
- Barnets rättigheter.
Så kan förvaltningar och bolag komma igång med åtgärden
- Analysera vilka upphandlingar som skulle kunna påverka lika möjligheter. Vilka krav kan ni ställa för att öka kvaliteten på leveransen så den bidrar till lika möjligheter? Vilka aspekter av lika möjligheter är mest relevanta i just den upphandlingen?
- Ha en dialog med era leverantörer om hur de kan bidra till lika möjligheter.
- Följ upp och analysera hur era leverantörer bidrar till lika möjligheter och hur lika möjligheter inkluderas i era upphandlingsprocesser.
Samordningsansvar
Stadsledningsförvaltningens avdelning för ekonomi och styrning har samordningsansvar för åtgärden. De har tidigare genomfört en utbildning för inköpsenheten, en enkät bland stadens stora leverantörer samt ett seminarium om företagens viktiga roll i arbetet för lika möjligheter och antidiskriminering.
Jenny Lindholm, hållbarhetsstrateg
Mejladress: jenny.lindholm2@helsingborg.se
Camilla Alfredsson, inköpschef
Mejladress: camilla.alfredsson@helsingborg.se.