11. Invånares möjligheter till rådgivning

Det är viktigt att människor i vår stad vet var de kan få stöd och hjälp om de upplevt kränkningar, diskriminering eller när de upplever att deras rättigheter inte tillgodosetts. Undersökningar visar att få människor i Helsingborg vet var de kan få stöd och vägledning. Det ska finnas tillgängligt och medmänskligt stöd för de som utsatts för rasism och diskriminering och vi ska tydligt informera invånare om det.

Det saknas idag en tydlig funktion för barn och unga där de kan vända sig ifall de upplever att deras rättigheter inte tillgodoses. Det här kan utvecklas med hjälp av erfarenheter från befintliga rådgivningsfunktioner bland annat på stadens kontaktcenter.

Så kan förvaltningar och bolag komma igång med åtgärden

En början kan vara att ställa sig följande frågor:

  • Har vi den kunskap om diskriminering och mänskliga rättigheter som behövs i mötet med invånare? Behöver vi ställa andra frågor för att fånga upplevelser av diskriminering? Hur dokumenterar vi?
  • Behöver vi kommunicera på nya sätt för att nå ut till dem som behöver oss mest?
  • Kan vi förbättra invånares möjligheter till rådgivning och vägledning kring diskriminering och deras rättigheter inom ramen för vår verksamhet?

Samordningsansvar

Stadsledningsförvaltningens avdelning för strategisk samhällsutveckling och juridik och service är samordningsansvariga och finns som stöd i arbetet. Planerade insatser utifrån samordningsansvaret för åtgärd 11:

  • Inventera kompetenser, behov och erfarenheter hos befintliga rådgivningsfunktioner och kommunvägledare på Kontaktcenter.
  • Samarbeta med Antidiskrimineringsbyrån Norra Skåne och andra föreningar om vilka behov och möjligheter de ser utifrån vägledning och rådgivning.
  • Utveckla information och kommunikationskanaler om mänskliga rättigheter, diskriminering samt Krångelombudsmannen och Kontaktcenters verksamhet.
  • Undersöka om appen Mitt Helsingborg kan inkludera frågor om diskriminering och mänskliga rättigheter.

Mia Norberg Nguyen, samhällsstrateg
Mejladress: mia.norbergnguyen@helsingborg.se.

Elin Carlsson, volontärsamordnare
Mejladress: Elin.carlsson@helsingborg.se.

MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.