15. Stärka stödet till personal i skolan
Demokrati- och värdegrundsarbetet är centralt för all pedagogisk personal. I Sverige har vi en läroplan för grundskolan där de inledande delarna berättar om skolans ”Värdegrund och uppdrag” vilket påverkar skolans undervisning och hela skolans värdegrundsarbete.
Inom skol- och fritidsförvaltningen pågår ett arbete med att ta fram ett nytt arbetssätt mot all kränkande behandling, som just nu kallas Helsingborgsmodellen. Här är kunskap kring diskrimineringsgrunderna en del i helheten.
Vi vill ge vår personal de bästa förutsättningarna för att utföra sitt arbete med barn och ungdomar.
Detta planeras inom ramen för åtgärden
Åtgärd 15 integreras på ett naturligt sätt i Skolverkets nya läroplan (Lgr22) som bland annat gäller för förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan och fritidshemmet. Här finns förändringar i kursplanerna och även i läroplanens inledande delar som handlar om skolans värdegrund och uppdrag. Läroplanen börjar gälla från höstterminen 2022 och arbetet med den nya läroplanen pågår redan i stadens fyra verksamhetsområden.
Barn- och utbildningsnämnden har i januari 2022 tagit beslut om genomförande av arbetssättet som just nu kallas Helsingborgsmodellen. Det är ett fördjupat och förnyat arbetssätt för stadens kommunala grundskolor i sitt arbete mot kränkande behandling. Även här kan Åtgärd 15 integreras på ett naturligt sätt som en del i helheten.
Samordningsansvar
Skol- och fritidsförvaltningen har samordningsansvar för åtgärden. Samordnaren finns som en resurs för den projektgrupp inom Skol- och fritidsförvaltningen som ansvarar för att ta fram en projektplan för Helsingborgsmodellen. Samordnaren för en dialog med Socialförvaltningen kring deras delaktighet utifrån genomförandeansvaret för åtgärden.
Gustaf Andersson, utvecklingsstrateg Elevhälsan, skol- och fritidsförvaltningen
Mejladress: gustaf.andersson@helsingborg.se.
Bodil Westergren, samordnare Elevhälsan, skol- och fritidsförvaltningen bodil.westergren@helsingborg.se