Dialog som når fler
På bästa läge intill gröningen ligger Karantänen. Det är en tomt på 5000 kvadratmeter just intill vattnet. Under 2022 så genomförde stadsledningsförvaltningen en dialog med invånare kring hur platsen ska utvecklas.

En viktig del av arbetet handlade om att säkerställa att fler grupper får komma till tals, även grupper som inte vanligtvis deltar i stadens dialoger.
Det bästa vore att se till så att utbudet av mat/aktiviteter etc är ekonomiskt tillgängligt för alla, så alla kan komma och njuta av platsen!
Citatet kommer från en invånare och är hämtat från en intervju i invånardialogen om Karantänen-tomten.
Så hade staden en dialog om Karantänen
Gröningen brukar kallas för Helsingborgs vardagsrum. En stor anledning till det är att det på sommaren samlas invånare från hela staden för att umgås och ägna sig åt sommaraktiviteter. Här hittar du folk som badar, soldyrkare, familjer som grillar, ungdomar som spelar volleyboll, människor som promenerar, glassätare och många fler. Gröningen på vintern är en helt annan typ av plats. Då är det framförallt personer som bor i närområdet som promenerar med hundar eller tar vinterbad.
Under en första dialogfas om utvecklingen av Karantänen, som skedde i januari, var gensvaret stort. Uppemot tusen personer deltog. Inbjudan till dialogen hade skickats ut som ett vykort till samtliga hushåll i kommunen. Men när projektledare Malin Johnsson och Karin Falk analyserade vilka som svarat så visade det sig att de flesta bodde i närområdet och att svaren till övervägande del representerade en viss grupps perspektiv.
För att få en bättre representativitet i dialogunderlaget och för att säkerhetsställa att personer från andra delar av staden som använder platsen fick en chans att tycka till så utökade projektledarna med fler dialogmetoder. Bland annat genomfördes intervjuer på plats på GA-torg och på Drottninghög.
I det utökade underlaget blev det snabbt tydligt att det var andra typer av behov och önskemål som människor hade, exempelvis sittplatser när man grillar och enkel mat att komplettera picknic-korgen med. Genom att tänka om och göra annorlunda kunde ett bredare och mer kvalitativt underlag samlas in där fler helsingborgare gavs möjlighet till involvering och delaktighet.
Tips till dig som jobbar med dialoger
- Gör en målgruppsanalys innan dialogen startar. Vilka grupper behöver du komma i kontakt med för att fånga olika perspektiv, vilka berörs av frågan? Vilka föreställningar har du om dessa målgrupper?
- En bit in i dialogen – gör en mittenanalys. Vilka grupper deltar och vilka missar du? Vilka anpassningar behöver du göra för att möta dem som saknas i dialogen?
- Här kan du läsa om hur staden jobbar med invånarinvolvering.