Jämlik och jämställd medborgarservice
Arbetet för lika möjligheter handlar inte enbart om att motverka att enskilda individer blir utsatta för diskriminering utan också om att leverera jämlik och jämställd service och verksamhet till invånarna.
Vi ska se till att vi bidrar till att förändra samhället så att målen för mänskliga rättigheter, jämställdhet, folkhälsa och livskvalitet nås. Det kräver mer än en allmän ambition om att ”behandla alla lika” då det i praktiken kan osynliggöra de som inte passar in i rådande normer eller att vi missar sådant som påverkar hur vi genomför vår verksamhet.
När du gör det där som du gör varje dag på jobbet: hur kan du förändra det så du bidrar till alla människors lika möjligheter? Då blir frågan om lika möjligheter också en viktig del av verksamheternas kvalitets- och innovationsarbete. Våra beslut blir mer träffsäkra, våra analyser bättre och våra verksamheter mer effektiva när de utgår från människors faktiska behov utan att snedvridas av invanda föreställningar.
Ibland kan vi kanske tro att våra verksamheter eller våra insatser är till för alla. Men nöjer vi oss där så kommer vi missa flera grupper som av olika anledningar inte får del av våra verksamheter. Det kan finnas hinder som till exempel brist på kunskap eller information, en bristande tillit utifrån erfarenheter eller rykten och fysisk otillgänglighet.
