7. Tillgängliga lokaler och aktiviteter

Helsingborgs lokaler ska vara tillgängliga för alla. Det innebär att personer oavsett förutsättningar och behov ska kunna besöka och ta del av våra verksamheter. Det är en viktig demokratisk fråga. Du som är ansvarig för en verksamhet är exempelvis skyldig att genomföra skäliga åtgärder för att verksamheten ska vara tillgänglig för en person med funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen.

I nybyggnationer är det lättare att bygga rätt från början (universell utformning) och i befintliga lokaler handlar det om att tillgänglighetsanpassa så långt det går. Några exempel på enkelt avhjälpta hinder är höga trösklar, tunga dörrar, dålig belysning och ljudmiljö, bristfällig skyltning osv. Tillgänglighetsanpassning handlar om både om fysisk tillgänglighet men även om andra hinder för att invånare ska kunna delta exempelvis brist på kunskap och information, psykosociala hinder, bristande tillit, fördomar, administrativa eller ekonomiska hinder. Det är viktigt att staden kommunicerar ut hur tillgängligheten ser ut i våra olika lokaler och vid våra olika aktiviteter och arrangemang. Det är också viktigt att vår utomhusmiljö är tillgänglig.

Så kan förvaltningar och bolag komma igång med åtgärden

  • Se över tillgängligheten i era lokaler, inventera och åtgärda ”enkelt avhjälpta hinder”. Tänk på att det inte bara handlar om fysisk tillgänglighet utan tänk bredare kring inkludering.
  • Se om ni kan förbättra kommunikationen om era lokalers tillgänglighet för att underlätta för och välkomna fler besökare och kunder.
  • Analysera tillgängligheten och tänk inkludering vid aktiviteter och arrangemang. Hur skapar vi lika möjligheter för en mångfald av människor? Ta hjälp av medarbetare, föreningar och brukare i analysen.

Lärande artikel: Läs mer om tillgänglighet i lokaler.

Samordningsansvar

Skol- och fritidsförvaltningen och fastighetsförvaltningen är samordningsansvariga och finns som stöd i arbetet. Planerade åtgärder inom ramen för samordningsansvaret är att:

  • inkludera frågor om lika möjligheter i det material som används i brukardialogprocessen med hyresgäster och i det digitala systemet för överlämning mellan förvaltare.
  • inkludera frågorna i det gemensamma bokningssystemet på Kontaktcenter.
  • fortsätta dialogen med föreningar som har kunskap i frågorna.

Anders Hammarlund, enhetschef Fritid Helsingborg
Mejladress: anders.hammarlund@helsingborg.se.

Sven Mårtensson, säkerhetschef skol- och fritidsförvaltningen
Mejladress: sven.martensson@helsingborg.se

Rosa Trygg, strategisk utvecklare Fritid Helsingborg
Mejladress: rosa.trygg@helsingborg.se.

Emina Mehmedovic, avdelningschef fastighetsförvaltningen
Mejladress: emina.mehmedovic@helsingborg.se.

 Stödmaterial

Att informera om tillgänglighet

Genom att skriva ut information om tillgängligheten i lokalen eller vid arrangemanget kan vi möjliggöra för fler att delta. På så vis ges både deltagare och vi som arrangerar evenemanget eller mötet viktig information om eventuella brister och behov av hjälpmedel. Exempel på hur ni kan kommunicera kring tillgänglighet:

Exempel 1: Vi ses på första våningen på ”The Ground”, här går det att komma in med rullstol. Tillgänglighetsanpassad toalett finns på markplan (inga trappor). Ljudvolymen kan bli hög när många människor samlas. Hör gärna av dig till oss på (kontaktuppgifter) om du har andra frågor kring tillgängligheten! 

Exempel 2: Lokalen ligger centralt i stan. Inga trappor men det finns en högre tröskel vid ingången, ingen ramp. Tillgänglig toalett finns. Hiss upp till lokalen finns. Hörslinga finns. Syn- eller teckentolkning finns inte.

MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.